Ondt i forhuden
brevkassespørgsmål af
Kasper
16 år
hej cyberhus
jeg er en dreng på 16 år, som ikke er særlig høj, omkring 1.67... min pik er 12 cm i stiv tilstand og for enden af tissemanden, vender den meget til højre, dvs når jeg skal tisse skal jeg trække den tilbage hver gang, ellers sidder tisset der, og der begyndr at løbe ud, 5 min efter jeg har tager undeebukserne på... 2. Jeg har også mange knopper på tissemanden, det samme med på armen, sikker fordi jeg har allergi.... det jeg gerne ville komme frem til er... at jeg faktisk får temmelig ondt når jeg bruger en pocket pussy... har prøvet med olie og kondom men kommer aldrig og får altid for ondt.... fapper dagligt uden problemer.... min forud er ret øm... så, er det normalt at mik pik vender til højre, den har knopper, og er kun 12 cm i stiv tilstand selvom jeg er 16 år...
mvh Kasper

Svar:
Hej Kasper
Tak fordi du har skrevet. Jeg kan forsikre dig om at du lyder til at være en helt normal ung mand. Selvom du måske føler at din penis ikke er stor nok, så skal du vide at du først vil være færdigudviklet som 22 årig. Den gennemsnitlige slappe penis er 9,16 cm lang og 9,13 cm i omkreds. Hvis den er stiv, så er gennemsnittet 13,12 cm lang og 11,66 cm i omkreds. Du er altså lidt under gennemsnittet LIGE NU, men du har stadig 8 ÅR til at vokse! Så bare rolig! I den forbindelse, så er det også meget normalt at penis enten peger mod venstre, mod højre, har en krumning eller lignende - særligt når den bliver stiv. Hvis det er en meget voldsom bøjning, så kan det betyde at der er nogle ting som kan gøre lidt ondt - måske som f.eks. at bruge en pocket pussy. Så er det heldigvis godt at huske at en rigtig skede er mere fleksibel end en der er lavet af plastik, og at det højst sandsynligt ikke vil blive et problem når du begynder at være seksuelt aktiv med andre. Du skriver at du har prøvet kondom og olie - men hvad med glidecreme? Det er nok usandsynligt at det skulle være anderledes end olien, men hvis du meget gerne vil fortsætte med at bruge den, så er det måske forsøget værd.
Du skriver også at du har ret meget forhud. Igen, så er det noget der varierer meget fra mand til mand, men hvis det er meget generende for dig, så er det muligt at gå til lægen og forhøre sig om en forhudsreduktion. Det er et lille indgreb som fjerner en del af forhuden, sådan at den ikke "opfanger" tisset, som du oplever nu. I den forbindelse kan du jo også nævne dine knopper, selvom jeg tænker at det er en af to muligheder - talgknopper eller hårsække.
Talgknopper på pikken er fuldstændig normalt. Ca. hver 3. fyr der har dem. Det er nok ikke noget de fleste snakker om og derfor kan man også let komme til at føle sig unormal eller mærkelig. Men bare i Danmark er der altså mere end 750000 drenge og mænd der render rundt med talgknopper på pikken.  Hvis det er talgknopper har det ikke noget at gøre med om du er ren at gøre. Det er dine hormoner der bestemmer hvor mange talgknopper du producerer. For mange bliver det færre med årene. Nogen prøver at presse dem ud ligesom med bumser. LAD VÆRE med det. Du risikerer at der går betændelse i.
På selve pikken og på pungen får de fleste mænd også meget tydelige hårsække som kan ligne talgknopper. Hårsækkene bliver tydelige fordi huden er så tynd i det område. Måske kunne det være hårsække og slet ikke talgknopper du har. Lige meget om det er det ene eller det andet er det fuldstændig normalt, og du skal/kan ikke gøre noget ved det.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Når vores lægebrevkasse åbner igen d.14 august, er du også meget velkommen til at spørge derinde.
Venlig hilsen
Signe