kan man blive gravid ved det?
brevkassespørgsmål af
Line
14 år
Hej. Jeg er en pige på 14. Jeg har lige været nøgen sammen med en dreng, altså bare med fingrene. Da det skulle ske for ham inviterede jeg ham til at aflevere i min endetarm. Det gik supergodt og det var dejligt. Men nu er jeg kommet til og tænke på om man kan blive gravid af det. Det er nok et dumt spørgsmål. Hilsen Line

Svar:
Kære du.
Tak, fordi du skriver, jeg er sikker på, at der nok skal være andre, der har været i tvivl om netop dette før.
For at blive gravid, skal en sædcelle fra manden befrugte et æg i kvinden. Dette sker ved, at sæden bevæger sig op gennem skeden og videre op i livmoderhalsen og befrugter ægget i æggelederen på kvinden. Kvinders menstruationscyklus fungerer dog ikke sådan, at der altid er et æg parat til at blive befrugtet. Ægget bliver dannet i æggestokkene, løsrives og bevæger sig ud i æggelederen ved ægløsning, og et ubefrugtet æg "skylles ud" ved menstruation. Det betyder, at man altså ikke kan blive gravid når som helst, da der ikke er et æg klar når som helst. De fleste har ægløsning ca. 14 dage efter deres menstruation, og det er altså her man har størst chance for at blive gravid, selvom denne chance faktisk slet ikke er så stor. Det betyder dog ikke, at man ikke kan blive gravid på andre tidspunkter, så det er vigtigt at beskytte sig med for eksempel kondom eller p-piller.
Der skal altså sæd i skeden, for at man kan blive gravid. Kvinden bliver altså ikke gravid af, at manden sprøjter sæden ind i hendes endetarm, da denne jo bare fører videre til tarmsystemet og ikke til noget æg. Dog er sæd meget aktivt, og man kan høre om enkelttilfælde, hvor kvinden er blevet gravid, fordi der har været lidt sæd omkring skeden, for eksempel hvis det er løbet fra endetarmen ned omkring skeden eller lignende. Dette er dog sjældent. Men derfor er det altid smartest at bruge kondom eller p-piller, hvis man vil undgå graviditet. Endetarmen er også et meget følsomt område, hvor man let kan få rifter, og dermed kan risikere at få infektioner eller sygdomme, så det er endnu en grund til at bruge kondom, hvis pikken skal op i endetarmen. Desuden beskytter kondom også mod kønssygdomme, som jo også kan overføres ved analsex.
Jeg tror ikke, du skal være for bekymret for at være gravid, det er der ikke stor chance for. Hvis du har en fornemmelse af, hvornår du får menstruation igen, må du holde øje med den. Får du menstruation, er du ikke gravid. Hvis din menstruation udebliver, kan du prøve at tage en graviditetstest, dem kan man købe i de fleste supermarkeder, matas og på apoteket. Her kan man også købe forskellige kondomer, hvilket er en god ide, hvis I vil undgå denne lille forskrækkelse en anden gang!
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Skriv endelig igen, hvis der er noget.
Sophie