jeg er blevet hacket/snydt
brevkassespørgsmål af
jakob
14 år
jeg er ord blind bare hvis der er nogle stave fail
jer blivet haket i csgo/steam og jeg har mistet skins for i aldt 3.600kr og jeg hved ikke hvad jeg skal gøre jeg håber at i kan hjælpe mig
jeg har gået til e-sport og det var så der at jeg valte at spille det lidt mer og leve mig ind i det og købe skins for mine konfimasjons penge
jeg blev hacket for om kring 2 månder siden og har ikke haft det så godt med det og jeg hved stadig ikke havd jeg skal gøre

Svar:
Hej Jakob.
Tak for dit spørgsmål - det er godt, du har skrevet.
Jeg kan godt forstå, at du ikke har det godt med at være blevet snydt/hacket. Især fordi du havde købt skins med dine konfirmationspenge, det er jo penge, der kommer fra en god dag og fra mennesker, du holder af. Og uanset hvor pengene kommer fra, er det en ubehagelig følelse, at nogen har haft adgang til din private konto. Du skal vide, at du langt fra er den eneste, der har prøvet det. Mange børn og unge, og også voksne, bliver snydt eller hacket på nettet, og især med skins i CS:GO.
Det er svært for mig at vurdere, hvad der er sket. Det vil kræve lidt flere oplysninger om, hvordan du fandt ud af, at dine skins var væk, og hvad der skete, da de forsvandt.
- Hvis du har aftalt, at de skulle sælges eller byttes til en anden person, som så ikke overholdt aftalen, kan du melde det til politiet. Det kræver nogle beviser - for eksempel screenshots af jeres samtale, hvor man kan se den pris, I havde aftalt. Det er altid en god idé at gøre lige meget hvad: Tag billeder af samtaler, hvor du aftaler priser og andet omkring skintrading. Man kan også tage billede af ens konto eller mobilepay, hvor man kan se, at pengene i en handel er sent eller aldrig blev modtaget.
- Hvis du er kommet til at klikke på et ukendt link, og/eller har logget ind med dine steam-oplysninger på et site uden for steam, skal du sørge for at nulstille dit kodeord og fjerne adgang til alle 2-factor devices, du har koblet op på din konto (f.eks. din iPhone), og sætte dem op igen.
Jeg synes, du skal overveje at fortælle dine forældre om, hvad der er sket, hvis du ikke allerede har gjort det. Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart at skulle fortælle mor og far, at skinsne og dermed pengene er forsvundet. Og måske vil de også i starten synes, det er dumt, især hvis de ikke forstår skins. Men jeg tror, det kan være en god måde at få snakket om skins og penge. Og at alle kan blive snydt eller hacket, hvis de er uheldige eller glemmer at tænke sig om i et kort øjeblik. Dine forældre kan formentlig også hjælpe dig med at samle beviser sammen, hvis det er noget, der skal meldes til politiet. Under alle omstændigheder tror jeg, at dine forældre ville blive glade for, at du viser dem tillid ved at tale med dem om det.
Jeg håber mit svar hjælper dig, selvom jeg ikke umiddelbart kan fortælle dig, hvordan du er blevet snydt. Du må gerne skrive igen, hvis det er.
Hilsen Lars fra Cyberhus