Sammenligner for meget med veninde
brevkassespørgsmål af
Den flade
14 år
Jeg er fuldstændig flad og har ikke antydning af bryster endnu. Jeg har til gengæld en rigtig god veninde der allerede har de kvindlige former og hun har store og meget velformede bryster. Hun er self mega stolt af dem og det ville jeg da osse ha været så hun sover med bar overkrop når vi har en soveaftale og er sød lissom og "lægge" hendes bryster over til mig når vi skal sove. Det er jeg self glad for men giver mig også mere manglende seltillid for jeg er slem til at sammenligne min fladhed med hendes struttende bryster og så bliver jeg lidt ked samtidig med at jeg jo også er glad for hendes. Hvordan bliver jeg bedre til ikke og sammenligne mig med hende hele tiden?

Svar:
Kære dig,
Først og fremmest vil jeg gerne sige, at du ikke er alene om at have de følelser, du beskriver. Det er helt naturligt at sammenligne sig med andre, især når man er i en alder, hvor kroppen udvikler sig i forskelligt tempo.
Det lyder til, at du har en rigtig god veninde, som du holder af, og det er dejligt, at I har et trygt og nært venskab. Samtidig forstår jeg godt, at det kan være svært, når hendes krop udvikler sig hurtigere end din, og at det kan påvirke din selvtillid. Men husk, at alles kroppe er unikke, og at din også er smuk og værdifuld, præcis som den er – uanset hvor langt du er i din udvikling.
Puberteten sker i forskelligt tempo for alle, og det betyder, at nogle udvikler sig tidligere, mens andre gør det lidt senere. Det ene er ikke bedre end det andet – det er bare forskelligt. Din krop er i gang med sin helt egen rejse, og selvom det måske ikke føles sådan lige nu, så vil den også udvikle sig på sin egen måde og i sit eget tempo.
Når du mærker, at du begynder at sammenligne dig med din veninde, kan det måske hjælpe at minde dig selv om de ting, du elsker ved dig selv – både udenpå og indeni. Din værdi som person handler ikke kun om din krop, men om den, du er: En omsorgsfuld veninde, en person med drømme, interesser og masser at byde på.
Hvis du føler, at sammenligningen begynder at gøre dig rigtig ked af det, kan det også være en idé at åbne op for din veninde om det der påvirker dig. Måske ved hun slet ikke, hvordan du har det, og en åben dialog kan gøre, at du føler dig mere tryg i det.
Husk på, du er præcis, som du skal være! ❤️
Mvh
Camilla