Søvnproblemer

brevkassespørgsmål

Søvnproblemer

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 2 år 2 måneder siden

Hej Jeg er en almindelig dreng på 14 år. Jeg har de seneste måneder haft virkelig svært ved at falde i søvn. Vær aften forsøger jeg at sove ca. ved 00:00-tiden. Det ender bare altid med jeg ligger i min seng og er på TikTok, instagram osv. til jeg falder i søvn mellem kl. 03-04 og dermed kun får 3-4-timers søvn. Har i nogle gode råd til at falde lettere i søvn?

Svar:

Hej med dig

Det lyder ikke rart, at du har svært ved at falde i søvn for tiden. Det er ikke meget at få 3-4 timers søvn om natten. Det kan man ikke holde til i lang tid ad gangen, så det er rigitg fint, at du skriver herind for at høre, om vi kan hjælpe dig.

Der er mange ting, der kan påvirke ens søvn. Da jeg ikke kender dig, er det svært for mig at udpege årsagerne til netop dine søvnproblemer og derfor, hvad du kan gøre for at falde lettere i søvn. Men jeg vil nævne nogle generelle råd, som måske kan hjælpe dig.

- Du skriver, at du er på TikTok eller instagram i flere timer, før du falder i søvn. Der er lavet mange undersøgelser, der viser, at det kan være svært at falde i søvn, når man har sin mobiltelefon med i sengen. Når man ser noget på skærmen, får hjernen ikke den pause, som den har brug for for at falde til ro. Et råd til dig kunne derfor være at undgå at tage mobiltelefonen med, når du går i seng. Så bruger du ikke energi på at tænke over og bearbejde det, du ligger og ser. Et andet råd kunne være, at du forsøger at gå tidligere i seng. Så får du automatisk flere timers søvn.

- Det er en god idé at skabe gode rutiner om aftenen, når skal i seng. Når man har den samme rutine hver aften, kommer man ned i gear og kroppen er afslappet og klar til at sove. Det kan du læse mere om, hvis du googler "god søvnhygiejne".

- Det er bedst, at man ikke sover i løbet af dagen. Det kan man måske være fristet til, hvis man ikke sover så godt om natten. Hvis man har svært ved at holde sig vågen i løbet af dagen, kan man tage en kort lur på omkring 20 min. Det forstyrrer ikke nattesøvnen, som hvis man sover flere timer.

- Hvis man er fysisk aktiv sent om aftenen, kan det være svært for kroppen at falde til ro. Kroppen skal bruge noget tid på at finde ro for at kunne sove. Derfor er det en god ide at undgå fysisk aktivitet sent på dagen.

- Nogle mennekser kan også have svært ved at falde i søvn om aftenenen, hvis de er stresset eller ligger og tænker på ting, der bekymrer dem. Her hjælper det for nogle at lytte til afslappende musik, som får kroppen til at slappe af og finde ro til at kunne sove.

- Søvnproblemer kan hænge sammen med den kost, man spiser. Hvis man spiser meget usundt, kan det være sværere for kroppen at fald i søvn, og man sover dårligere. Så det er altid en god idé at spise en varieret kost, da det også kan have en betydning for, hvor godt man sover.

Jeg håber, du kan bruge mine råd til noget. Ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen.

De bedste hilsner,
Matilde

Matilde fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål