Jeg skal til lægen
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg har i en længere periode døjet med tæt forhud. Det er noget der tynger mig i dagligdagen. Jeg har også hvad jeg tror der er lichen sclerosus. Det gør også ondt når jeg pisser. Selfølgelig skal jeg til lægen, men jeg kan ikke få mig selv til at snakke med mine forældre om det. Hvad bør jeg gøre?

Svar:
Hej,
Det lyder ubehageligt at døje med forsnævret/tæt forhud og muligvis også andet. Det er helt forståeligt, at du ikke lige har lyst til at involvere dine forældre i dine problemer med dine kønsorganer. Du har helt ret i, at du bør søge læge hurtigst muligt. Du kan sagtens selv ringe og bestille en tid, og også gå til lægen selv. Når man er under 18 år, har lægen ikke tavshedspligt på samme måde, som når man er voksen. Det betyder, at lægen har pligt til at kontakte dine forældre og fortælle om eventuel behandling eller sundhedsproblemer, fordi dine forældre har myndighed over dig og er ansvarlige for, at du har det godt. Der er nogle få undtagelser, f.eks. hvis det handler om seksuelt overførte sygdomme, eller hvis det omhandler noget som skader dig eller forholdet mellem dig og dine forældre. Umiddelbart hører dit problem ikke ind under nogle af kategorierne for tavshedspligt, men det kan være, at din læge vurderer, at det ikke er nødvendigt at tale med dine forældre. Det kan også være, at din læge vil sige, at han/hun er nødt til at ringe og informere dine forældre. Hvis ikke lægen siger noget om det, er du helt sikkert velkommen til at spørge, om han/hun har tænkt sig at ringe til dine forældre, så du ved, hvad der bliver sagt videre, og hvad der kun er mellem lægen og dig. Det er helt naturligt at være pinlig over at snakke med sine forældre om intime problemer, men jeg er sikker på, at de gerne vil hjælpe dig, sørge for at du har det godt og får den behandling, du har brug for.
Venlige hilsner
Jeanette