Søvn??

brevkassespørgsmål

Søvn??

brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Oprettet 2 år 8 måneder siden

Hej Cyberhus

Jeg er 22 og har i de seneste år ikke sovet særligt godt pga. PTSD. Oftest kan jeg kun sove en eller to timer i træk. Er det fint nok? Har hørt at man helst skal sove i tre timer i streg. Har ikke gjort dette siden før d. 19/7 i år. Jeg plejer at kunne sove op til fire timer i streg før jeg vågner første gang. Når jeg vågner kan jeg 9 ud af 10 gange ikke falde i søvn igen med det samme pga. min puls er høj, min krop er nærmest i beredskab og jeg sveder ekstremt og hele min seng, sengetøj og mig er gennemblødt af sved selvom jeg sover koldt, så jeg kan ikke rigtigt gøre noget. Er bange for at det måske kan være farligt for ens hjerne. Håber l kan hjælpe.

Svar:

Mange tak for dit spørgsmål.

PTSD har symptomer og følgevirkninger, heri blandt søvnløshed. Det lyder som om at du er vant til at sove afbrudt, men at dsin søvn, eller mangel på, er blevet værre de seneste måneder.
Du har bestemt brug for mere end et par timers søvn om natten. Det er rigtig at en fuld klassisk søvncyklus er på 3 timer, men i dit tilfælde skal der nok først fokus på at sikre at du får mere søvn, færre opvågninger og hjælp til at falde i søvn igen ved opvågninger.
Jeg synes bestemt at du skal opsøge din egen læge/psykolog/psykiater, hvem du er tilknyttet ift din PTSD og fortælle om dit søvnmønster. Når du sover så lidt som du gør, stresser det kroppen og din hjerne yderligere og kan have en negativ effekt på din PTSD, så det hele kan ende i en ond cirkel, hvor kroppen ikke får ro og ikke kan finde ud af at slappe af.
Jeg tror derfor, at du kunne du derfor have gavn af råd om god søvn (bl.a. ingen koffein, ingen skærmtid 1-2 timer før du skal sove), men skal måske også prøve noget medicin der midlertidigt eller mere permanent skal hjælpe dig med at falde i søvn og fastholde søvnen. Der er forskellige muligheder, som du som kan tale med din sundhedsperson om.

Jeg håber at du snart kan få mere og længere søvn.
Venlig hilsen Line

LineHs billede
Line fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål