rygning
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
jeg er blevet opdaget af mig mor i rygning flere gange men føler det hjælper på tanke myler
hvordan siger jeg til hende jeg gerne vil ryge

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå, hvis du har svært ved at sige til din mor, at du er begyndt at ryge. Det kan være svært, hvis man føler, man skuffer dem eller at de måske blive vrede. Jeg er helt sikker på, at du ikke er den eneste, som synes det er svært at få det sagt.
Du fortæller, at du er blevet opdaget af din mor i at ryge før? Hvordan har hun reageret på det? Det kan være svært at gå rundt og skjule det, og du vil måske også lugte af røg eller være nervøs for om din mor opdager dig igen.
Rygning er selvfølgelig ikke en særlig god ting, det er både dyrt og kan være skadeligt for kroppen. Det kan også være svært at stoppe, når man først er begyndt at ryge.
Jeg synes, at det er en rigtig god ide, at du vil fortælle det til hende. Det kan være, at det kan skabe lidt ro for dig, så du ikke føler, du skal skjule det for din mor. Jeg tror, at det er vigtigt, at du er åben omkring det og fortæller hende, hvordan du har det og måske også, hvorfor du føler et behov for at ryge. Det er ikke sikkert, at din mor er enig med din beslutning omkring rygningen, men det er nok en god ide at snakke om det.
Du skriver, at du føler, det hjælper på tankemylder, når du ryger, men er det den eneste grund til du ryger? Hvis det er, så er der måske andre ting, du kan give dig til, hvis du oplever at få det.
Det kan være noget, som du oplever glæde ved og interesserer dig for. Det behøver ikke at være noget stort eller dyrt, men bare noget som du godt kan lide. Det kan f.eks. være at gå en tur i skoven, læse en god bog eller spille et computerspil. Tankemylder kan gøre os triste og dræne os for energi, derfor er det vigtigt at snakke med nogen omkring de tanker, du går rundt med. Måske har du en god ven, en lærer eller måske kan du tage en snak med din mor, hvis du er klar på det?
Der er flere måder du kan fortælle det på, men det er vigtigt, at du føler dig tryg ved det. Du kan måske sige det til hende på et tidspunkt, hvor der er ro og måske kun jer to, så der ikke er nogen, der forstyrrer jeres snak. Hvis du føler, at det er lidt svært at sige det direkte til hende, så kunne du måske skrive det til hende? Det gør du jo så fint her. Du kunne måske sende en SMS, hvor du kan høre hende om, hun har lyst til en snak med dig omkring det.
Jeg tror, det bedste du gøre er at være åben overfor din mor - også selvom det kan være svært.
De bedste hilsner,
Nikita