Kan jeg komme i fængsel???
brevkassespørgsmål af
Stine
16 år
Skal prøve og gør en lang historie kort!! Var til en 15 års i weekenden og jeg har næsten lige mistet min kæreste så jeg sku bare drikke igennem og have det sjovt! Der var en ret lækker fyr som jeg endt med og kysse en del med, selvom jeg godt vidste han kyssede med nogen andre også. Var måske lidt for stædig om jeg ville have ham for det ligner mig ikke og være billig men han spurgte om jeg ville med ham og en anden pige hjem til ham og jeg kendte ikke den pige så jeg tænkte hvorfor ik. Var første gang jeg overhovedet lavet noget med en pige og havde en trekant og selvom det var godt er det nok ikke noget jeg gør igen da det nok bare var en engangsting man skal prøve. Har så skrevet lidt med ham og fundet ud af der var stor aldersforskel dvs han var 19 jeg er 16 og den anden pige var kun 14 og vidste han åbenbart godt!!! Synes det er meget forkert og føler jeg er blevet narret til og overskride den sexuelle alder og er bange for hvad der sker hvis nogen finder ud af det da der allerede går mange rygter om min trekant.... Ved ik om jeg skal lyve for folk og politiet hvis de spørg

Svar:
Kære Stine,
Øv for en træls ting at finde ud af efterfølgende. Det lyder jo som om du har haft en positiv oplevelse, men jeg kan godt forstå at du både føler dig narret og virkelig usikker efter det der er sket.
Som du jo har helt rigtigt fat i, så er den seksuelle lavalder 15 år. Loven er lavet for at voksne over 18, ikke skal have sex med unge under 15 år, så i forhold til dig på 16 år, er det ikke sansynligt, at det vil være problematisk i forhold til loven. Der er nemlig ikke normal praksis for at man straffer unge mellem 15-17 år, så længe den unge under 15 selv har ønsket ses.
Det betyder selvfølgelig også at den her fyr på 19 år, har begået noget ulovligt, og sagtens kan risikere at blive straffet.
I forhold til at snakke med andre om oplevelsen, tænker jeg ikke du behøver at fortælle om det. Sex, er en privat sag, så du kan sagtens bare sige at du ikke vil snakke om det.
Hvis politiet skulle spørge, hvilket de jo kun ville gøre, hvis pige eller hendes forældre skulle henvende sig, må du fortælle det som det er. At du følte dig sikker på at hun var gammel nok. Det er jeg ret sikker på politiet, vil have forståelse for. Det er tydeligt at du ikke har ønsket at være sammen med en mindreårig, så jeg synes derfor heller ikke du skal gå og bekymre dig for meget om det, selvom jeg godt kan forstå at du gør det. Det er et pres og en bekymring at have hængende over hovedet. Har du lyst, kan du altid vælge at skrive til hende pigen og spørge hende om hvordan hun har det med oplevelsen, nu hvor du har fundet ud af at hun er under 15. Hvis du får en lidt bedre relation til hende, kan det være, at det også kan give dig mere ro i sindet :-)
Mange hilsner
Christina.