Rifter i endetarmen

brevkassespørgsmål

Rifter i endetarmen

brevkassespørgsmål af
Alberte
20 år
Oprettet 5 år 2 måneder siden

Hej lægebrevkasse

har 2 spørgsmål

det første er at jeg lider urolig meget af rifter i endetarmen. Og det er begyndt at irreterer mig rigtig meget. Det klør og svier så utrolig meget. Og kommer jeg til at presse lige lidt for meget så bryder riften ligesom op igen. Mit spørgsmål er om der er noget medicin som der hjælper mod rifter i endetarmen? Evt noget creme? Mit andet spørgsmål er om p-piller påvirker ens humør? Jeg har virkelig et problem med at jeg har meget lidt tårnmodighed og nogen gange bliver jeg bare irreteret og sur over de mindste ting!

Svar:

Kære Alberte.

Tak for dine spørgsmål.

Til spørgsmål 1: Den hyppigste årsag til rifter ved endetarmen er for hård afførring. Hvis man er forstoppet og skal presse meget for at få afførringen ud, kommer der let sprækker/rifter. Man har også større risiko for hæmorider. Der er derfor en god ide at holde afførringen lind. Lind betyder blød afførring uden sprækker i selve afførringspølsen. Det kan man enten gøre ved at drikke rigeligt med vand, spise godt med fibre og motion. Hvis man i forvejen gør dette men fortsat har hård mave, kan man forsøge med magnesia eller HUSK. Kan begge købes på apoteket i håndkøb. Hvis man har nogle rifter som skal hele kan man få noget creme på recept fra lægen som man smører med 2 gange dagligt. Men så skal du en tur forbi lægen for at få det udskrevet. Hvis man bruger cremen og sørger for at afførringen bliver lind, kan man ofte komme af med problemet.

Til spørgsmål 2: P-piller kan godt påvirke humøret, men det er ikke sikkert at det er p-pillerne. Nogle har humørsvingninger omkring menstruation ligegyldigt om de får p-piller eller ej. Hvis det er noget som er kommet lige efter du opstartede p-piller, kan du jo overveje at forsøge uden p-piller. I så fald skal du jo finde en anden præventionsform. Man kan sagtens få en spiral selvom man ikke har født nogle børn endnu. Den kan man få enten som en kobberspiral eller hormonspiral. De fleste vælger en hormonspiral da den giver mindre blødning og færre menstruationssmerter. Kobberspiralen har tendens til at gøre det modsatte. Selvom man har reageret på p-piller, kan det sagtens være man kan tåle en hormonspiral, da den kun indeholder et hormon istedet for 2 i p-piller, og selve hormonet virker mere lokalt.
Hvis du skal have en spiral skal denne også udskrives hos din læge, og enten oplægges hos din egen læge eller hos en gynækolog. Det er bedst hvis den lægges op helt i slutningen af en menstruation.

Håber dette var svar på dine spørgsmål. Held og lykke med det hele.

Mvh Christine, læge.

ChristineRs billede
Christine har svaret på dette spørgsmål