Rejsningsproblemer under sex
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hejsa, jeg har et problem som jeg meget gerne vil have hjælp til. Mit problem er at jeg, under sex har svært ved at få rejsning..
jeg har ingen problemer når jeg onanerer og jeg får daglit en rejsning om morgenen. Jeg har “prøvet” at have sex 3 gange nu og alle tre gange har jeg haft problemer, jeg har været fuld 2 af gangene.
Jeg tænker selv at det kan være noget præsentationsangst. Hvad kan jeg gøre?

Svar:
Hej med dig.
Jeg vil gerne starte med at sige, at du langt fra er den eneste, som har oplevet problemer i forhold til rejsning. Det er faktisk noget, som mange mænd oplever fra tid til anden. Nogle gange kan det skyldes noget fysisk, men når du skriver, at du ikke har noget problem, når du onanerer, så tror jeg, at du har fat i noget af det rigtige, når du tænker, at det måske kan være tale om noget præstationsangst. Til gengæld skriver du også, at du har været fuld to af de gange, du har forsøgt at have sex, og det tænker jeg også kan have spillet ind, da alkohol for mange har den effekt, at de så ikke kan få rejsning.
I forhold til præstationsangsten, så tænker jeg, at noget af det bedste man kan gøre, det er at snakke med sin partner omkring det, som skal til at ske. Ofte kan det nemlig være frygt for ikke at være god nok, frygt for hvad den anden tænker og så videre, som gør at man bliver nervøs og har svært ved at få rejsning. Hvis du har lyst til at læse lidt mere om det, så er her en rigtig fin artikel, som handler om præstationsangst.
En anden ting som også kan være en idé, det er at bruge lidt mere tid på forspillet til sex. Mange tænker på forspil, som noget, der bare skal overstås, så man kan komme videre til "det vigtigste", men i virkeligheden kan forspil være en rigtig stor og vigtig del af ens sexliv, og noget af det, som man nyder allermest. Forspil er nemlig en rigtig god mulighed for lige at finde, nyde og lære hinanden og hinandens kroppe bedre at kende og for at finde sig til rette i situationen, så der måske kan komme lidt ro på nerverne,sSå måske det også kan være en mulighed at prøve at udforske den mulighed lidt mere.
Jeg håber, at du fik svar på dit spørgsmål, og at du føler dig hjulet lidt på vej. Jeg ønsker dig held og lykke med det!
De bedste hilsner
Amanda