Bekymret for sexsygdomme/smitte
brevkassespørgsmål af
Lasse
18 år
Hej, har et spørgsmål, har haft samleje med en (kvinde) som kommer fra Spanien og har haft flere sexpartnere, i 1 min med kondom (anvendt rigtig). Har kun haft sex med 1 før hende med kondom. Mit "problem" er at jeg er nervøs for at have fået en sexsygdom, selvom hun sagde at hun er sund og rask og at hun bliver testet. Burde jeg blive testet eller være bange for at have bliver smittet med en sexsygdom? Er egentlig mest "bange" for at få hiv, da jeg har læst om de konsekvenser det kan have, selvom jeg ved at risikoen er ekstrem lille... Burde jeg være nervøs? Det er 2 dag siden. På forhånd tak.

Svar:
Kære Lasse,
Hvor er det godt, du skriver! Det kan være en bekymring, som fylder rigtig meget, og som mange går rundt med. Det er så godt at få sat fokus på.
Hvis I havde samleje med korrekt anvendt kondom, er der ikke noget at være bekymret for. Kondom beskytter mod bl.a. klamydia, mycoplasma, gonore, HIV og syfilis. HIV er derudover rigtig sjældent og ses generelt mest hos homoseksuelle mænd og prostituerede. På det, du beskriver, lyder det ikke som om, du skal være bekymret overhovedet.
Hvis man skulle ende i en situation, hvor man har samleje med én uden kondom (som ikke er en del ovennævnte grupper), er det i højere grad klamydia, mycoplasma og gonore, man kan risikere at blive smittet med. Her kan man 3 uger efter mulig smitte komme til lægen, lave en urinprøve og dermed blive testet for disse.
Du skal selvfølgelig også testes, hvis du får symptomer på smitte med kønssygdomme som fx svie/smerter, når du tisser eller udflåd fra penis.
Da du dog har beskyttet dig helt korrekt, skal du ikke være nervøs for at være blevet smittet - heller ikke med HIV.
Jeg håber, du kan bruge svaret, og at det har givet dig og ro og viden om, hvordan du skal forholde dig til smitte med kønssygdomme.
Venlig hilsen
Eva