Sport

brevkassespørgsmål

Sport

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej. Jeg har hørt at ens udvikling (bryster, mens etc) kan blive “forsinket” eller hvad man kan sige, ved at dyrke for meget sport.. Er det rigtigt?

Svar:

Hej med dig.

Det er et meget interessant spørgsmål du stiller.

Det er helt rigtigt, at hvis man dyrker ekstrem meget sport og særligt hvis det kombineres med ikke at spise så meget, så kan menstruation og brystudvikling blive forsinket. Hvis man dyrker meget sport, men også spiser hvad der svarer til, så kan man have normal udvikling.

For at gøre det helt simpelt, så vil jeg sige, at man skal dyrke sport i et helt normalt niveau, dvs højst 3-4 gange i ugen, og så skal man spise lidt ekstra de dage man træner.

Man begynder normalt at udvikle bryster når man er 13 år. Hvis man er 13 år, og der slet ikke er ved at ske nogen brystudvikling endnu, så synes jeg, at du skal kontakte din egen læge og tage en snak med han/hun for at finde ud af om den mængde motion du dyrker passer til dig, eller om det er for meget. Menstruation er normalt at få når man er 16 år.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Mange hilsner

Marie

MarieHKs billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål