Dryp tisser

brevkassespørgsmål

Dryp tisser

brevkassespørgsmål af
Den bekymrede pige
12 år
Oprettet 11 måneder 3 uger siden

Jeg er en pige på 12 år og efter jeg har fået menstruation så går jeg hele tiden og dryp tisser altser i skolen fx. Og så ender det med at mine underbukser er helt våde

Svar:

Kære dig, tak for dit spørgsmål :)

Hvis man har problemer med at dryp-tisse, kan det være fordi du måske holder dig for længe. Så kan musklerne, som skal hjælpe med at holde på urinen, blive lidt slappe, og så kan det ende med at man dryp-tisser. Det er derfor vigtigt at have gode "tisse-vaner", så du fx. sørger for at få tisset hver 2.-3. time. Og giv dig god tid, så du får tømt blæren helt, når du tisser. Vent også gerne et lille stykke tid på toilettet (bare 20-30 sekunder fx.) efter du er færdig med at tisse, og se om der kommer lidt mere urin ud. Så er man sikker på, at blæren tømmes helt. Men du skal ikke presse det ud, bare lad det strømme af sig selv :)

Hvis problemet kun har stået på i kort tid (et par uger fx.), kan det også være en ide at tjekke om du har en blærebetændelse. Det kræver, at du afleverer en urinprøve i et lille glas hos din egen læge. Så skal du bare bede din mor eller far bestille en tid ved din læge.

Nogle gange kan det også skyldes, at man er forstoppet, dvs. har fået hård mave hvis du ikke kommer af med afføring hver dag. Det findes der også gode midler til, som du evt. kan snakke med din egen læge om.
Det kan også være, at det ikke er tis, der gør underbukserne våde, men udflåd. Udflåd er helt normalt hos piger og kvinder, når man når den alder, hvor man får menstruation. Det kan svinge i perioder, hvor meget der kommer ud.

Man kan evt. bruge et lille trusseindlæg, så underbukserne ikke bliver våde. Du kan evt. snakke med din mor om det, så kan hun måske hjælpe dig med at vurdere om det er tis eller udflåd.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig og at du finder en løsning på problemet :)

Med venlig hilsen
Eva, læge
EvaRs billede
Eva fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål