"Emancipation" + rettighed?

brevkassespørgsmål

"Emancipation" + rettighed?

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Så i de fleste stater i USA og sikkert også i nogen andre lande, er der den her lov kaldet "Emancipation of a minor", hvor en mindreårige nærmest bliver "skilt" med sine forældre og bliver en lovlig borger, som selv skal forsøger sig osv. Så ud af nysgerrighed: Findes sådan en lov i Danmark? Udover det kan man i Danmark blive tvangsfjernet fra sine forældre og ikke ende hos en plejefamilie eller på en institution? og hvis ens forældre bliver erklæret som uegnet forældre, hvor stor en indflydelse har den "mindreårige" eller den unge i beslutningen om hvor de skal være?

Svar:

Hej med dig..

Det var en række interessante og gode spørgsmål du stiller, så lad os tage dem fra en ende af...

1. Emancipation of a minor er mest noget der bliver brugt i USA i forhold til unge under 18 år som starter egen virksomhed og derfor har brug for at tage nogle beslutninger på egen hånd. Jeg er faktisk lidt usikker på om det findes herhjemme, men jeg tror heller ikke det lige var det du mente. Så svaret er egentlig nej i forhold til om det findes herhjemme.. Når man er under 18 år, vil der altid være en voksen som har myndighed over dig, men det kan så være forskelligt om det er forældrene, kommunen, plejeforældre eller en helt anden..

2. Hvis man bliver tvangsfjernet herhjemme er det kommunens opgave, sammen med den unge eller barnet, at finde ud af hvad der er den bedste løsning. Som du skriver, er det ofte lig med institution eller plejeforældre, men jeg tror også der vil være andre muligheder. Jeg er lidt usikker på hvor meget det bliver brugt, men hvis nu det drejer sig om en ung på 16-18 år, så kunne efterskole, egen lejlighed eller noget 3 måske være en mulighed. Det vigtige er, at der er en voksen tilknyttet den unge som har ansvaret for den unge.

3. Og så kommer det 3 spørgsmål, nemlig hvor stor indflydelse den unge så har.. og man kan sige det sådan her. Den unge har indflydelse, fordi kommunen skal høre den unges ønsker og tage det med i deres vurdering, men den unge bestemmer ikke hvad der skal ske.

Og derfor handler det meget om, at den unge får en god snak med kommunen og socialrådgiveren om hvilke tanker og ideer den unge har. Men det er afgørende hvad socialrådgiveren vurderer er bedst for den unge. Fordi det er det vigtigste, at den unge får den støtte som der er behov for.

Jeg håber det svarede på dine spørgsmål og hvis det nu er dig det handler om, så er du velkommen til at kigge forbi chatten her i Cyberhus, hvor du kan chatte anonymt med en voksen rådgiver. Måske kunne det være rart for dig..

Kan du have det godt..

Venlig hilsen
Erroll