RE: Keto-diæt - svar til Line

brevkassespørgsmål

RE: Keto-diæt - svar til Line

brevkassespørgsmål af
Alma
18 år
Oprettet 1 måned 2 dage siden

 

Hej igen, 

 

Tak for svaret og nogle gode råd på mit spørgsmål om keto-diæt. 

 

Jeg forstår dog ikke helt svaret på ét af mine spørgsmål angående min medicin, duloxetin. 

 

Mit spørgsmål lød: 

Så vil jeg også tilføje, at jeg i sidste måned begyndte at tage Duloxetin mod angst. Jeg er på 30 mg om dagen, men mærker ingen forskel, så skal måske trappe op, men jeg er lidt nervøs for, om det kan påvirke mit vægttab, da jeg har læst, at Duloxetin kan forøge stofskiftet. Men jeg aner ikke om medicinen kan påvirke min diæt? 

 

Svaret lød: 

I forhold til behandlingen af din angstmedicin Duloxetin, så skal du aldrig selv ændre i din medicindosis uden at have talt med din egen læge/den ansvarlige læge om det. Der er en del mulige bivirkninger forbundet med Duloxetin, som alle vil kunne blive værre, hvis du øger dosis uden god sundhedsfaglig grund. Medicinen virker mod angst, og ikke mod vægttab, så det kan derfor ikke betale sig at tænke i de baner.

 

Først og fremmest har jeg aldrig sagt eller tænkt, at jeg blot vil ændre på min dosis/trappe op uden en læges anbefaling og godkendelse. Min læge følger mig hver anden uge under min medicinske behandling, og hun har selv anbefalet optrapning, som nu i øvrigt allerede er sat i værk. Hvad mener du med, at det ikke kan betale sig at tænke i de baner? Hvilke baner? Mit spørgsmål lød blot om noget i duloxetin kan påvirke min diæt, for at vide om medicinen kan forhindre et ønsket vægttab, som jeg ved siden af min angst-problematik kæmper med. Disse to hænger jo meget sammen, da angsten ikke bliver bedre af at være overvægtig, og jeg tænker derfor det er vigtigt at vide, om duloxetin kan forhindre/vanskeliggøre vægttab. Jeg tænker her på selve stofferne, om de kan sætte en stopper for vægttabet, da jeg ved, at jeg fx ikke har fået øget appetit eller andet som kunne gøre, at det er sværere at tabe sig. 

 

Mvh. Alma

Svar: 

Kære Alma

Mange tak for dit svar. Jeg er glad for at du vender tilbage for at få afklaret et af mine svar.
Det er godt at høre,at du er i god dialog med din læge om din medicin og forløb.
Du skrev sidst, at du havde læst at Duloxetin kunne forøge dit stofskifte og derfor var nervøs for om en dosisøgning, kunne påvirke din diæt. Når ens stofskifte øges, øger kroppen sin forbrænding og forbrænder flere kalorier, hvilket vil gavne et ønsket vægttab. Derfor forstod jeg fejlagtigt, at du mente om en dosisøgning også vil være godt for dit vægttab. Det kan jeg selvfølgelig forstå, at du ikke mente og det skal jeg beklage, Alma.

Duloxetins hyppigst bivirkninger er kvalme, hovedpine, mundtørhed og døsighed. Almindeligt er også nedsat appetit og vægttab, formentlig hyppigst hos dem, der får kvalme som bivirkning, da appetiten så også er mindre. Som en sjælden bivirkning (0,1-0,01%) kan Duloxetin dog også nedsætte stofskiftet og dermed forbrændingen, men det er altså ret sjældent. 
Dermed mener jeg ikke, at du skal være nervøs for at din angstmedicin vil modvirke dit vægttab. Forhåbentlig er du heller ikke plaget af bivirkninger.

Alt i alt er det mega sejt at du tager hånd om din angst og ønskede vægttab for at få det bedre. Det skal du være stolt af!
Held og lykke med det hele og vend endelig tilbage, hvis du har flere spørgsmål.

Hilsen Line

LineHs billede
Line fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål

© Copyright 2017 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Insafe- & Daphne program