Røvhår

brevkassespørgsmål

Røvhår

brevkassespørgsmål af
Markus
12 år

Hej Brevkasse Jeg er en dreng på 12 år og jeg er begyndt at få meget hår omme bag ved. jeg syndes det er pinligt og har lyst til at fjerne det. Hvad skal jeg gøre?

Svar:

Hej med dig

Først og fremmest vil jeg sige, at du ikke er alene om at have det sådan. Mange drenge på din alder er pinlige over deres røvhår.

Men det er helt normalt at begynde at få hår omme bagved, når man bliver teenager. Der sker jo generelt ret mange ting med kroppen, som man ikke selv er herre over, når man kommer i puberteten. Og røvhår er altså én af tingene - nogle får dem mere tydeligt end andre.

Når man er teenager, er det meget normalt at tvivle på sig selv og være optaget af, hvordan ens krop ser ud. Man kan tænke, at alle andre ser de samme “fejl”, som man selv gør. Måske du kender til det? Man kan have følelsen af, at alle kigger på én og tænker “hold da op, han har meget røvhår”. Men jeg er ret sikker på, at det ikke er tilfældet. Jeg tror derimod, at mange andre har det på samme måde som dig og derfor har travlt med at fokusere på sig selv og ikke kigge på lige netop dig og dit hår omme bagved.

Selvom det kan føles pinligt at have røvhår, er der faktisk nogle gode grunde til, at kroppen producerer det. Hårene fungerer blandt andet som sved-ledere, så huden ikke klistrer sammen, når den bliver fugtig - for eksempel når man motionerer. Så røvhårene kan være med til at forhindre, at balderne klistrer sammen. Hårene kan også være med til at beskytte for bakterier.

Det er en mulighed at fjerne sine røvhår - for eksempel ved barbering, men det vil jeg ikke anbefale dig at gøre. Som sagt er hårene der af en grund. Nogle oplever, at det klør og er ubehageligt, når hårene vokser ud igen efter barbering.

Selvom det måske ikke er det svar, du havde ønsket at få, vil jeg håbe, at du kan acceptere dine hår omme bagved og se det som en naturlig udvikling af kroppen og det at komme i puberteten.

De bedste hilsner
Matilde

Matilde fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål