Rød irriteret forhud samt hvid snask under forhuden
brevkassespørgsmål af
Denknap så heldige
22 år
Hej Jeg er en ung mad på 22 som har haft ubeskyttet sex. Allerede da samlejet var slut begyndte min pemis at svige lidt. Dagen efter var min hud omkring glans rød og hævet. Og med en tyk klumbet væske på glans og en mere gennemsigtig væske om kring glans. Har fået købt en gel i Matas med irritation på penis og det hjalp også på lugten og den vide væske. Men min forhud er dog stadig irriteret kan det være svamp ?

Svar:
Kære dig,
Det er godt, du skriver, jeg kan godt forstå, hvis du er lidt bekymret for, hvad det mon er, der sker med din penis. Jeg kan ikke fortælle dig med fuld sikkerhed, hvad det er for noget, du oplever, men som du selv foreslår, så kunne det sagtens lyde som svamp. Symptomerne på svamp er typisk: rød og øm hud ved penishovedet, hævelse i penishoved, svie, kløe, irritation, klumpet hvid væske under forhuden, der kan lugte, besvær med at trække forhuden tilbage og smerter. Umiddelbart tænker jeg, at det lyder lidt som det, du beskriver, men jeg tænker stadig, at det kunne være rart for dig at slå et smut forbi din læge bare for at få et mere sikkert svar. Du kan også prøve at undersøge mulighederne for at kontakte din læge over lægevejen.dk, mail eller telefon, hvis det er rarere. Så kan lægen fortælle dig, om hun/han synes, du skal komme forbi.
Du kan købe en creme på apoteket til behandling af svamp, som skal bruges et par uger. Det er meget vigtigt, at du beskytter dig med kondom, hvis du har sex indenfor den periode, hvor du er i behandling mod svamp, fordi svamp ret let smitter. Det kunne måske også være en god ide at få snakket med personen, du har haft sex med, så de også kan blive behandlet! Du kan læse mere om svamp og andet her.
Jeg håber, du kan bruge mit svar!
Sophie