Pubertet osv.
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej, jeg er en gut på 16. Jeg er en "late bloomer", men er ca. 183 i højden og bliver ved med at vokse.
Det underlige er at min stemme er nogenlunde dyb, men jeg har babyface. Jeg har et groende "pikslips" og har hår på læberne og ldit på hagen og en pik på ca. 18 cm stiv.
Undrer mig meget for tiden, ang. min pubertet, nogle råd? Har lavet noget med nogle piger, men er bange for at jeg ikke kommer til at kunne score hvis jeg bliver ved med at have lidt babyface.

Svar:
Kære dig.
Mange tak for dit brev og dine spørgsmål her i brevkassen. Det er helt naturligt at have mange tanker omkring sin udvikling. Så det er helt normalt, at du undrer dig meget over din pubertet for tiden.
De fleste drenge går i puberteten når de er omkring 12-13 år, og hvornår den slutter er meget forskelligt fra person til person. Pubertetsalderen kan være vidt forskellig fra person til person, hvilket er helt normalt. Det er derfor også forskelligt, hvornår hvad udvikler sig og i hvilken rækkefølge de forskellige "ændringer" kommer i. Ud fra det du fortæller, lyder det som om, at du allerede har udviklet dig en del. Eksempelvis er både din højde og din penisstørrelse allerede udviklet meget.
Puberteten er de udviklingsår, hvor der sker mange fysiske, mentale og følelsesmæssige ændringer og derfor afhænger sluttidspunktet for puberteten af, hvor hurtig kroppen er til at udvikle sig. Dette afhænger også af de gener man har. Puberteten kan derfor gå hurtigere for nogle drenge end andre, og derfor er det også svært at sige, hvornår den slutter. Men en drengs udvikling er som regel først helt færdig når han er omkring 20-22 år. Der kan altså nå at ske meget med din udvikling endnu. Sexlinjen.dk har lavet en god artikel om puberteten du kan finde her som du kan læse, hvis du er interesseret i at vide mere.
Med hensyn til dit "babyface" og piger, vil mit bedste råd til dig være, at fortsætte som du allerede gør. Det lyder nemlig dejligt, at du har lavet lidt med nogle piger. Så jeg tror ikke, at dit ansigt er en forhindring i at score piger. Som nævnt kan der stadig nå at ske en del med din udvikling, og det lyder som om, at du allerede har udviklet dig meget, og så skal dit ansigt helt sikkert nok også snart følge med den udvikling. Der er ikke så meget andet at gøre, end at du må væbne dig med lidt tålmodighed og se, hvordan det ender med at være. Og i mellemtiden tænker jeg, at du sagtens stadig kan score piger. Det kan være, at det vil være rart at prøve at tænke på nogle af de ting, som du godt kan lide ved dig selv og dit udseende, og have fokus på det. På den måde kan det være at du tænker lidt mindre over, at du er bange for, at du ikke kan score pga. dit ansigt, og i stedet kan du have fokus på de ting, som allerede har gjort, at du kunne score og de ting ved dig selv som du godt kan lide. Det kan for eksempel være at du har noget pænt hår, har et sødt smil, er en god ven eller kan få andre til at grine, eller noget andet.
Jeg kommer til at tænke på, om der mon er nogen, som du har mod på og lyst til at snakke med omkring de her forskellige ting - både omkring din udvikling og puberteten og at du kan være bange for ikke at score pga. dit ansigt? Det kan eksempelvis være dine forældre, eller nogle andre voksne, som du er tryg ved som for eksempel en lærer, din læge eller en sundhedsplejerske. Lægen og sundhedsplejersken ved typisk rigtig meget om kroppen, og hvad der sker med kroppen, når man er i puberteten. Jeg tænker derfor, at det kunne være rart for dig at snakke med lægen eller skolesundhedsplejersken om det og stille alle dine spørgsmål og dele dine bekymringer. Det kan også være at du har en god ven, som du kan dele dine tanker med, og så kan du samtidig høre hvad han eller hun oplever af forandringer. Dine venner oplever helt sikkert nogle af de samme ting som dig lige nu, så måske vil det være rart at snakke med en eller flere af dem, og høre hvad de tænker og hvordan de har det, og om de måske har nogle gode råd.
Jeg håber, at du kunne bruge svaret. Held og lykke med det.
Kærlig hilsen
Gro.