Dating og sexlivet som transkønnet
brevkassespørgsmål af
Night
15 år
Hej Cyberhus. Jeg vil gerne starte med at sige super fed side og tak for alle de andre gange i har rådgivet mig og hjulpet mig.
Nå men tilbage til mit spørgsmål.
Jeg er transkønnet (fra pige til dreng) og er ude til alle mine venner og på nettet. Kommer også snart ud til min familie. Men jeg har nogle problemer i forhold til dating og sexlivet. Jeg identificere mig også som pansexuel. Da jeg kom ud på min efterskole ved jeg det skubbede de mulige forhold der var for mig langt væk. Jeg fik endda af vide af nogle venner at det stoppede nogle folk fra at gide at date mig. Næste skoleår skal jeg på gymnasiet men jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre for jeg vil gerne have en partner men jeg er bange for at folk ikke gider at date mig fordi de føler sig frastødt ved tanken om at jeg er trans. Hvad skal jeg gøre i forhold til mit dating liv?
Og mit sexliv. Det her bliver nok lidt sværer for mig at snakke om fordi kønsdysfori. Men jeg har lyst til sex men det er svært for mig at kunne på en ordenlig måde da jeg har en piges krop så jeg vil ikke kunne føle samme nydelse ved sex.
Så hvad skal jeg gøre i forhold til dating og i forhold til det seksuelle? skal jeg bare vente til jeg bliver 18 og kan få de operationer jeg gerne vil have eller hvad skal jeg gøre.
Tusinde tak for hjælpen på forhånd.

Svar:
Hej med dig.
Tak for din feedback, det er dejligt at høre, at du er glad for og har draget nytte af vores side!
Jeg er ked af at høre, at du har oplevet, at din seksualitet har skabt afstand til dine relationer på din efterskole.
Ift. din opstart på gymnasiet tænker jeg, at det handler rigtig meget om, at du skal være dig selv. Jeg forstår godt, at man kan have lyst til at ændre på nogle ting for på den måde at kunne skabe nogle relationer, men jeg tænker ikke, at det er en god idé at gøre sådan. Hvis du "ændrer på dig selv" og er nødt til at fremstå som en anden, end den du i virkeligheden er og føler dig som, kan jeg frygte, at det vil ende med, at du ikke trives i den relation eller det forhold, der bliver skabt.
En relation er sundest, hvis der er plads til, at man kan være sig selv. Jeg forstår godt, at det kan være svært at være tålmodig, men jeg er sikker på, at der på et tidspunkt også vil dukke personer op, som ikke bliver skræmt af din historie og i stedet vil se, hvordan og hvorfor du har taget det valg du har og i stedet for at dømme, vil anerkende dit valg og se, at det gør dig glad.
Dette leder mig videre til dit næste spørgsmål. Her tænker jeg også, at det er et spørgsmål om tålmodighed. Jeg tænker ikke, at det er din alder og dine operationer, der skal afgøre, hvornår du har sex, men nærmere et spørgsmål om, hvornår du føler dig klar til det.
Det er ikke kun dig, der har tanker om sexlivet, det er meget almindeligt, at der er mange tanker forbundet med dette. Generelt er det altid et spørgsmål om, at man finder en partner man er tryg ved og at man desuden selv føler, at tidspunktet er det rigtige. Hvis du nu har lyst til at høre lidt om hvad andre unge tænker, så kan jeg anbefale dig at tjekke Gruppechat.dk ud. Jeg ved at der kører en gruppe lige nu om køn og seksualitet, og måske det var noget for dig.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar og at du fortsat har lyst til at søge afklaring her på siden.
Med venlig hilsen Jannie