Minipiller

brevkassespørgsmål

Minipiller

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 10 måneder 9 timer siden

Hej, jeg er en pige på 17 år som er en smule forvirret og i tvivl. Jeg har denne her søde kæreste jeg har været sammen med i et års tid, vi er begyndt at have samleje og jeg er lige begyndt på minipiller. Dog er jeg ret bange for graviditet da mine forældre ikke ved noget om det. Dog er jeg lidt i tvivl med minipiller, er det sådan at drengen gerne må komme op i dig uden der sker noget? Er det meningen eller ikke meningen? Hilsen en forvirret pige.

Svar:

Kære forvirrede pige

Mange tak for dit spørgsmål. Det er rigtig godt, at du spørger, når du er i tvivl. Minipiller indeholder hormonet gestagen, som modvirker graviditet på 2-3 måder afhængig af, om det er lav eller højdosis: - de danner en slimprop i livmoderhalsen, som gør det svært for sædcellerne at komme forbi - de påvirker slimhinden i livmoderen, så et befrugtet æg ikke kan sætte sig fast og derfor ikke kan udvikle sig - højdosis-pillerne hæmmer også ægløsning.

Det er vigtigt, at man husker at tage minipillen hver dag og på det rigtige tidspunkt, for at de virker. Lavdosis-pillerne må ikke tages mere end 3 timer for sent og højdosis-pillerne ikke mere end 12 timer for sent.

Hvis der er gået mere end 3 eller 12 timer, kan man ikke regne med pillerne de næste 7 dage og man skal derfor bruge kondom, hvis man har samleje i de dage. Man skal ikke holde pause med minipiller, heller ikke når man får menstruation.

Ca 1/3 af kvinder på minipiller har normal regelmæssig menstruation, 1/3 har uregelmæssig menstruation/pletblødning og den sidste 1/3 bløder slet ikke. Det kan derfor være helt normalt, hvis man ikke får sin menstruation, mens man er på minipiller. Men hvis man er i tvivl, skal man altid tage en graviditetstest. Hvis man tager pillerne rigtigt, er der 98 % beskyttelse imod graviditet.

Drengen må derfor gerne komme op i en, når man er på minipiller. Minipiller beskytter ikke imod kønssygdomme, så hvis man har skiftende partnere eller en ny partner, bør man også bruge kondom indtil begge parter er blevet testet for kønssygdomme.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Din læge kan også hjælpe dig, hvis du har flere spørgsmål eller hvis du overvejer at skifte til en anden form for prævention.

Mange hilsner Line

lineds billede
Line fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål