Psykolog

brevkassespørgsmål

Psykolog

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 3 uger 3 dage siden

Hej Cyberhus Først vil jeg gerne sige tak for den her brevkasse. Jeg læser mange svar og jeg synes det er dejligt at der sådan et sted hvor man kan spørge om alt muligt og så blive taget seriøs. Jeg kunne godt tænke mig selv at arbejde med at hjælpe unge men jeg tror ikke jeg kan blive psykolog fordi jeg ikke er så god i skolen, så har I nogle andre forslag til hvad jeg så kan blive hvis jeg vil arbejde med sådan noget med rådgivning og at hjælpe andre.

Svar:

Kære seje du

Tusind Tak for din søde besked, det er dejligt at høre, at du sætter pris på brevkassen, vi holder meget af at hjælpe, lytte og støtte unge.

Det er rigtig godt, at du har lyst til at arbejde med at hjælpe unge, for der er mange måder at gøre det på, også selvom du måske ikke føler, at psykologvejen er den rette for dig, så er der flere alternative uddannelser og karriereveje, hvor du kan arbejde med rådgivning og støtte til unge mennesker:

Jeg vil liste nogen forskellige uddannelsesveje nedenunder:

Pædagog eller skolelærer: Som pædagog eller lærer kan du arbejde med børn og unge i forskellige institutioner, fx skoler, døgninstitutioner eller ungdomsklubber. På denne måde kan du hjælpe unge med deres personlige udvikling, trivsel og sociale relationer.

Socialrådgiver: En anden mulighed er at blive Socialrådgivere. De arbejder med at hjælpe mennesker, herunder unge, med at løse sociale problemer. Det kan fx være problemer i hjemmet, misbrug eller vanskeligheder i skolen. Uddannelsen til socialrådgiver kan åbne op for mange forskellige typer af jobs, hvor du gør en forskel for de unge.

Ergoterapeut: Ergoterapeut er også en rigtig god mulighed, hvis du gerne vil arbejde med bl.a unge. Som ergoterapeut arbejder du med at hjælpe mennesker, der har fysiske, psykiske eller sociale udfordringer, til at kunne klare hverdagens aktiviteter og få en bedre livskvalitet.

Frivilligt arbejde eller ungdomsarbejde: Dette er måske lidt utradtionelt, men hvis du gerne vil i gang hurtigt og få noget praktisk erfaring, kan du overveje at melde dig som frivillig i en organisation, der arbejder med unge, fx Red Barnet Ungdom, Ungdommens Røde Kors osv. Det giver dig både erfaring og en fornemmelse af, hvad arbejdet kunne indebærer.

Der er mange måder at gøre en forskel på, og selvom man ikke nødvendigvis har en psykologuddannelse, kan man stadig være en vigtig støtteperson for unge.

Jeg vil ønske dig al held og lykke og jeg håber du finder en vej, der passer til dig og dine interesser!

Med venlig hilsen Kylie.

cyberhuskyles billede
Kylie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål