Hår forneden

brevkassespørgsmål

Hår forneden

brevkassespørgsmål af
Sabine
14 år
Oprettet 3 uger 3 dage siden

Vi er kun to piger i klassen der ikke fjerner hår forneden. Jeg har prøvet, både forneden og i numsen, men jeg fik en masse røde knopper og det kløede helt vildt så jeg brød mig ikke om det og lod det så vokse ud igen. Min mor siger også det er godt at have hår. Men man føler sig jo lidt anderledes. Altså jeg synes det er mægtig pænt hos de piger der shaver forneden, det er ikke det, jeg kan bare ikke selv lide at få det shavet. Jeg synes også det er lidt underligt at have en soveaftale med en af de piger der shaver, det føles lidt mærkligt. Så jeg har lissom fundet sammen med den anden pige i klassen der ikke shaver. Jeg synes det føles rart at ligge med hende når vi begge to har hår, så er man ikke flov over det. Er det dumt at vælge veninde ud fra hår? Vil jeg måske senere blive mere klar til at shave? Er det no go hos drenge at have hår hvis jeg senere skifter over til at sove med drenge? Det er jo ikke sikkert det sker. Okay, det var så mine spørgsmål.

Svar:

Kære Sabine,

Kønshår er lidt ligesom frisure. I starten når det er helt nyt, så fylder det vildt meget - for nogen. For andre er det ikke det helt store.  Man finder ud af, hvad man kan lide lige nu og gør så det, der føles bedst. Det kan ændre sig som man selv bliver ældre og finder ud af nye ting.

Der er intet galt i at vælge ikke at shave. Behåring er en del af at blive ældre, og det sker simpelthen fordi vores hud bliver mindre tilgivende overfor friktion både med hensyn til hverdagslivet, og fordi der let kan ske bakterieoverførsel under sex og berøring. Hårene hjælper med at beskytte dit underliv mod bakterier, mod sår ved friktion, og for at hjælpe med at regulere temperaturen dernede. Friktion sker helt naturligt når du går, sidder og står, fordi dit tøj gnider mod din hud, og kønsorganerne er især sensitive overfor det. Når nogle vælger at fjerne det, er det fordi de føler, de ser pænere ud uden. Det er hverken rigtigt eller forkert at have kønshår - det er smag og behag.

Jeg kan godt forstå, at du vælger at blive veninder med en, som har taget samme valg som dig. Samtidig skal du vide, kære Sabine, at det ikke er flovt at have kønshår. Din krop er helt din egen, og den er altid god nok. Ja, jeg ved godt instagram, tiktok og andre sociale medier konstant siger, at kvinder kun er pæne, når de ingen hår har på kroppen andet end på hovedet. Men udenfor de sociale medier er det slet ikke så nemt at finde ud af. Din krop er pæn med eller uden hår - det hele handler om, hvad der føles bedst for dig. Det gælder også dit valg af veninder. Hvis det giver dig tryghed at have veninder, der ikke shaver, så er det det du vælger. Samtidig kan man jo spørge sig selv om du går glip af venskaber, hvis du er flov over dit valg omkring shaving. En rigtig veninde er helt ligeglad med hvordan du ser ud.

Du vil nok på et eller andet tidspunkt få at vide, at drenge kun kan lide piger, der shaver. Og det er der også nogen drenge, der går op i. Men langt de fleste drenge vil være ret ligeglade. De er selv lige så usikre på, hvad piger kan lide, og går også og tænker på, om de nu også er gode nok til pigerne. Du er slet ikke alene om at være usikker på det. Den du er betyder så meget mere end hår forneden, og det vil det altid. Uanset om du sover med piger eller med drenge.

Hvis du en dag føler, at du er nødt til at shave igen, så har jeg et par gode råd:

1. En god skraber gør en stor forskel. Engangsskrabere øger chancen for rødme,så invester i en god skraber, hvor du kan skifte barberblad på. Skift barberblad hver gang du shaver! Jo skarpere og renere bladet er, desto bedre resultater får du.

2. Klip før du shaver. Er håret langt er der større chance for, at du river i det, og der kan opstå røde pletter. Klip det så godt du kan, før du shaver - så har du bedre styr på det.

3. Vask grundigt med intimsæbe før du shaver. Dine kønsorganer er simpelthen så sensitive, så det er virkelig vigtigt, du får det vasket godt inden du shaver. Så undgår du infektioner og mindsker de røde pletter.

4. Intimbarberskum og intim creme. Dine kønsorganer har en ph-værdi, der er mere sur en resten af din krop, og det skal det allerhelst blive ved med. Derfor er det en rigtig god ide at købe barberskum, der er lavet til at blive brugt dernede. Og brug gerne intimcreme bagefter, så huden får lidt ro. Det er nemlig virkelig hårdt for din hud at blive barberet, og det er også en af grundende til, at man kan få røde pletter. Intimcremen mindsker også kløe og friktion, når du har fjernet håret. Du kan købe det i Normal og i Matas - det behøver ikke være dyrt. Det vigtigste er, at det er lavet til at blive brugt dernede.

5. Bomuldstrusser. Dine kønsorganer skal bruge lidt, og i endnu højere grad, når behåringen er væk. Det er nemlig sværere for din krop at holde den rette temperatur dernede, når hårene er væk. Undertøj, der lader din krop ånde, skåner din hud for en masse irritation - og bomuld gør lige netop det!

Sidst men ikke mindst gentager jeg, at shaving er et valg, og det har ingen værdi i sig selv. Det er smag og behag, kære Sabine. Det kan være du senere i dit liv bliver klar til at shave - eller finder ud af, at du bare ikke kan lide det. Det er også helt okay og normalt.

Du er god nok præcis som du er, Sabine. Det må du huske på.

Frida fra Cyberhus

cyberhuslivs billede
Frida fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål