Problemer med vægt
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hejsa. Jeg håber dette er landet i den rigtige kategori :)
Jeg skriver fordi jeg længe har haft et problem som jeg tænker på om jeg skal gå til lægen med.
Jeg besluttede mig for næsten et år siden at jeg ville ændre hele min livsstil, grundet at jeg vejer alt for meget (50 kg for meget) og gennem træning og grøntsager kan jeg 'kun' prale af at have tabt 7 kg. Da jeg startede vidste jeg godt at det ville blive en kamp, og jeg havde ikke regnet med at smide 10 kg på 2 uger eller noget nær den retning, men jeg synes at 7 kg på knapt et år er liiiige lidt nok.
Jeg træner 30-40 min. 5 gange om ugen, og mine måltider består sjældent af mindre end 60% grøntsager: F.eks her den anden dag spiste jeg 2 æg og stegt broccoli til morgenmad, mozzarella med tomater og grønt til middag og stegte grøntsager til aften. Derudover synder jeg 1 gang om ugen med cola light og 1 ting (1 pose chips, 1 pose slik, 1 skål popcorn etc.). Og så ejer jeg ikke bil, så jeg går/cykler overalt, undtagen til mit studie der ligger langt fra mit hjem.
Jeg er rigtig glad for disse ændringer, for jeg har kunne mærke en enorm fysisk og mental forbedring, og jeg føler mig 30 kg lettere, hvilket naturligvis er dejligt, men jeg er stadig rigtig træt af at kigge på "den gamle jeg" når jeg kigger mig i spejlet. Jeg har indtil nu fået at vide at "det nok skal komme", men det er som om at min vægt er gået i stå. Jeg kan godt opleve, at hvis jeg har fået lidt til et par fødselsdage, at tage et par få kilo på, og så tabe dem igen når jeg derefter har strammet op, men vægten vil simpelthen ikke gå lavere nu, og det frustrerer mig.
Jeg ville spørge herinde først, fordi jeg er studerende og derfor i ingen nærmeste fremtid har råd til hverken diætist og/eller træner, og jeg har ikke lyst til at skulle bestille tid hos min læge hvis det bare er mig der er hysterisk. Jeg har forsøgt at Google lidt, men uden held.

Svar:
Kære du
Mange tak for dit spørgsmål. Det lyder som noget af en livsstilsomlægning du har været/er igang med. Først vil jeg sige, at det er rigtigt flot og første skridt på vejen er jo netop, at motivationen er der. Mange praktiserende læger, har en sygeplejerske tilknyttet, der kan hjælpe med kostvejledning og det er jo gratis. Måske er det også relevant, at få testet dit stofskifte, er det lavt, kan det være meget svært at tabe sig, men typisk har man også andre tegn som fx træthed, tendens til tristhed/depression og forstoppelse. Der kan også være hårproblemer og ændret menstruationscyklus.
Hvis du stadig ikke er helt klar til at skulle omkring lægen, følger her et par råd, men jeg kan desværre ikke give dig den optimale løsning.
Hvordan man nemmest opnår et vægttab er forskelligt fra person til person, deraf er der jo også mange forskellige metoder.Dog er det væsentligt, at man spiser mindre end, hvad man forbrænder af energi. Hvis man samtidigt træner, vil der også dannes en del muskler i starten og de vejer mere end fedt.
Man skal selvfølgeligt kigge på kosten, hvad og hvor meget der spises. Det lyder som om, at du har forsøgt at tage kulhydrater ud af kosten og undgår de "nemme kulhydrater", men det fremgår ikke helt. Det er vigtigt at huske, at man godt  kan spise for meget af sund mad også. Her kan du beregne dit kaloriebehov for at holde din nuværende vægt, for at tabe dig skal du altså have færre kaloerier end dette.Dog vær opmærksom på at kaloerieunderskuddet ikke skal være for stort, da det er usundt for kroppen og ikke har den ønskede effekt. Der kan istedet ske det, at kroppen bruger muskelmasse til forbrænding og holder på fedtet. Det er vigtigt at give kroppen næring løbende og derfor have 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider i løbet af dagen.  Drikker du andet end vand er det også et sted at spare på kaloerierne, fx mælkeprodukter, juice, cafe latte. Drikker du ikke mælk/får mælkeprodukter svt. 1/2L daligt, anbefales kalk-tilskud.
Ved selve måltiderne, er det også vigtigt at kigge på, hvor meget der spises. Laver du kun lige den mængde du skal have eller er der mere? Såfremt der er mere skal gryderne ikke hen på bordet, da man så nemt lige kommer til at spise lidt mere. Spis maden af små tallerkner og langsomt, maden bør spises over 20minutter for at opnå bedst mæthed, herefter kan det vurderes om der er behov for mere. Spis til aftensmåltidet mad en opdeling på tallerkenen der svt.  1/2 grøntsager, 1/4 kød/fisk, 1/4 pasta/ris/kartofler/brød.
Træningsmæssigt lyder det som om, at du er godt igang. Jeg kan dog ikke læse om det er styrketræning du dyrker eller det også er fx. løb der er/kan være mere intensivt. Typen af træning har også betydning for, kaloerieforbruget og hvor længe energiforbrændingen er øget efter træning. Går du i et center og du ved, hvad du gerne vil forbrænde, er der også en mulighed for, at de gratis kan lave en træningsplan med dig.
Men til sidst vil jeg sige - undersøg mulighederne hos din læge, er der nu en god sygeplejerske, der kan hjælpe med en kostplan, følge op og støtte dig i dit vægttab er at foretrække.
Jeg håber, at du har kunnet bruge mit svar til noget og du kommer videre med dit vægttab.
Mange hilsner
Eva