Problemer med at tisse i det offenlige
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Jeg har altid oplevet problemer med at få tisset på offenlige toileter hvor der er meget larm. Nogle gange hvis der ikke er ro nå jeg skal tisse på toilettet i skolen,holder jeg det op til 9 timer. Det samme sker når jeg rejser, der skal jeg holde mig ,eller som regel prøve at tisse på 10 forskellige toiletter indtil det lykkes. Det er en meget intim problem og det er ikke noget som jeg har lyst til at spørger min mor om. Mvh., En forvirret dreng

Svar:
Hej:)
Super godt du skriver!
Der er rigtig mange, der oplever problemer med at tisse eller gå på toilettet offentlige steder. Så det er bestemt ikke noget du er alene med. Nogle gange går det i sig selv. Det er rigtig træls for dig som det er lige nu. Det er ubehageligt at holde sig så længe.
Det er heldigvis ikke noget farligt, og noget man kan arbejde med. Du skal forsøge at komme ind i en fast rytme med toiletbesøg, og evt gå langsomt frem. Altså, prøver gå på toilet hvor du ved der er en lille smule larm til at starte med. På den måde kan du gå langsomt frem.
Jeg kan høre, at det fylder meget hos dig, så det er vigtigt at få snakket med nogen om det. Det er nogle gange det eneste der hjælper, fordi så kommer det til at fylde mindre hos dig. Det er selvforstærkende at gå med problemerne alene, og det kan rent faktisk hjælpe på dine problemer at tale med nogen om det.
Derfor synes jeg, at du skal nævne det for din mor - også selvom du synes det er svært. Hvis du ikke vil snakke med din mor, så synes jeg du skal tænke over, om der er andre du kender du kan snakke med det omkring. Måske er der en lærer du er tryg ved?
Held og lykke med det! Du har taget et flot første skridt ved, at skrive til os omkring det.
Med venlig hilsen,
Sebastian