Problemer med skole og genneralt livet

brevkassespørgsmål

Problemer med skole og genneralt livet

brevkassespørgsmål af
Jonas
15 år
Oprettet 2 år 6 måneder siden

jeg hader skole altså jeg pjækker og springer timer over bare for at ryge juu lave penge og tage til fester fordi jeg gider ik være hjemme hos min far eller mor da min far er alkoholiker og truer mig og nogle gange slår og min mor er junkie og ved ærligt ik hvordan jeg siger at jeg ik gider skole længere og jeg tjener ogs mere end dem og min far er betoner og min mor er selvstemdig og tjener godt jeg er 15 og har tjent over 300.000 sidste år tror i ikke at jeg kan sige til dem at jeg tjener mange penge og så må jeg gerne eller hvad er jeres råd fordi jeg er fandme så uoplagt til alt undtaget at lave pengene men alt det der fis skal i ik have melidenhed med jeg prøver bare at finde ud af hvordan jeg skal fortælle dem at jeg ik gider skole og ik har brug for det og lad lige vær med at indberette det til kommunen

Svar:

Hej Jonas

Når jeg læser dit spørgsmål, så sætter det en masse tanker i gang hos mig. Dem vil jeg gerne dele med dig, selvom du egentlig helst bare gerne vil vide hvordan du kan fortælle dine forældre at du ikke gider skolen mere. Det skal jeg nok også komme ind på, og jeg håber at mit svar også kan sætte nogle tanker i gang hos dig.

Du skriver at du hader skolen, og at du pjækker fra timerne for at ryge hash, lave penge og tage til fester. Du skriver også at dine forældre begge har problemer med alkohol og stoffer, og at din far nogle gange slår. Det lyder virkelig som en svær og ret ubehagelig situation du står i, og jeg kan sagtens forstå at du gerne vil bruge din tid på noget som du føler at du lykkes med (at tjene penge). Skolen bliver på den måde noget der står imellem dig og det som du er god til, og derfor giver det god mening at du ikke kan lide at være der. Når det så er sagt, så har vi undervisningspligt i Danmark, hvilket betyder at du, lovmæssigt, skal modtage undervisning enten indtil du har gennemført 9.klasse eller indtil juli i det år, hvor du fylder 17 - uanset om du gider det eller ej. Dine forældre er altså lovmæssigt forpligtet til at sørge for din undervisning. Der er ikke som sådan skolepligt, men så skal dine forældre finde andre måder at undervise dig på. Det tænker jeg ikke at du er interesseret i, og jeg er også usikker på om dine forældre kan løfte f.eks. hjemmeundervisning, ud fra din beskrivelse af dem. Så derfor er din klart bedste løsning at færdiggøre din folkeskole, hvorefter du selv kan bestemme hvad du skal. Der kan du, som du skriver, sagtens fortsætte med at tjene penge.

I den forbindelse, der kommer jeg til at tænke på hvordan du mon tjener de her penge. Du skriver ikke hvilket arbejde du har, men eftersom du ryger hash, så kommer jeg til at tænke på om du mon tjener penge på at sælge det? Hvis det nu er sådan det hænger sammen, så skal du være opmærksom på at salg af hash og andre stoffer er ulovligt i Danmark, og at du kan ende med at få det skrevet på din straffeattest, hvis politiet fanger dig, og du kan ligeliges modtage en regning fra SKAT, da jeg tvivler på at du betaler skat af det du tjener (og SKAT holder øje med din indkomst). Din straffeattest kommer til at følge dig resten af livet, og det vil gøre dine muligheder for at få en almindelig ansættelse meget sværere, og en regning fra SKAT kan betyde at din indtjening bliver mindre, da de så modregner det du skylder. Hvis du ikke sælger hash, men rent faktisk har et almindeligt arbejde lige nu, så forestiller jeg mig at du må arbejde en hel del timer, for at få den løn som du nævner her, hvilket igen betyder at du højst sandsynligt har et ret stort fravær fra skolen pga. det. Hvis skolen beslutter at smide dig ud pga. for højt fravær, så er vi igen tilbage til at dine forældre skal opretholde undervisningspligten, for at overholde loven, og så skal du enten på en ny skole eller undervises hjemme. Hvis de ikke kan overholde undervisningspligten, så bliver kommune inddraget.

Jeg synes virkelig at det er fedt at du har fundet noget som gør dig glad, og hvis det også er et lovligt arbejde, så kan jeg ikke se hvorfor du ikke skal fortsætte med det. Men du er også nødt til at passe din skole, indtil du enten er færdig med 9ende klasse eller er fyldt 17. Baseret på din alder, tænker jeg at du enten går i 8'ende eller 9'ende klasse allerede nu, så jeg kan ikke forestille mig at det er særlig meget tid du har tilbage. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvorfor du hader din skole, og der kan sagtens være en masse ting der spiller ind der. Måske bliver du mobbet? Måske føler du dig udenfor? Måske har du svært ved det faglige? Der kan være mange grunde til at man ikke bryder sig om at gå i skole, og du har ikke skrevet noget direkte om hvad der lige fylder for dig. Derfor kan jeg kun skrive at uanset hvad der sker i skolen, som gør at du ikke kan lide at være der, så kan du få hjælp til at det bliver bedre. Det kræver bare at du åbner op overfor dem på skolen, ligesom du har åbnet op til os her. Det kan være en lærer eller rektor, og du behøver ikke at fortælle dem om hvad der sker derhjemme. Du kan fortælle dem at det ikke er fedt for dig at komme i skole, og at du har brug for at I finder en løsning på hvordan det kan blive bedre for dig i den tid du har tilbage på skolen. Giv dem muligheden for at hjælpe dig, så du kan holde det ud indtil skolen er færdig. Når den så er færdig, så er der ingen der siger at du skal tage en ny uddannelse. Du kan vælge at fortsætte med at arbejde lige så tosset du vil.

Når det så er sagt, så tænker jeg at det vil være en rigtig god idé at du fortæller nogen om det der sker derhjemme med dine forældre. Det er nemlig en ret voldsom situation at stå i, og jeg kan kun forestille mig at det også påvirker dig. Det gør dig ikke til et dårligt menneske, for det ville være svært for alle at være i. Jeg ved at det er svært at åbne op omkring den her slags ting, og derfor tænker jeg at første skridt kan være en anonym snak med en rådgiver. Det kunne f.eks. være BRUS, som tilbyder chatsamtaler til unge, hvor alkohol eller stoffer fylder i familien. Du kan se deres hjemmeside her: www.ungbrus.dk. Deres chat har åben hver torsdag kl.18-21.

Hvis du nu synes at mit svar er helt væk, så håber jeg at du alligevel vil huske at en beslutning om ikke at gå i skole, kommer til at have konsekvenser så længe du er under 17 år. Så selvom det er svært, er den klart nemmeste løsning for dig, lige nu, at færdiggøre din skole.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og du er også velkommen i vores chat, hvis du har flere spørgsmål.

Venlige hilsner,

Camilla

SigneHs billede
Camilla fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål