Prævention
brevkassespørgsmål af
Anonymt
16 år
Hej Brevkassen Jeg er en pige på 16 år, og har fornyeligt fundet en flirt på efterskolen. Vi kan begge lide hinanden og laver derfor tit natterend for at sove sammen. Ofte når vi er sammen har vi sex (hvilket mine forældre ikke ved). Vi bruger altid kondom, men jeg vil også meget gerne på noget extra, for at føle mig helt sikker. Jeg snakkede fornyeligt med min mor og læge om p-piller, mini-piller og spiral, pga af mange mens smerter. P-piller er helt udelukket pga alle de hormoner, men hun er heller ikke meget for mini-piller og spiral. Hvordan skal jeg komme på noget uden min mor ved at vi har sex? Mvh Anonym

Svar:
Hej med dig
Hvor er det dejligt, at dig og din flirt har fundet hinanden og kommer sammen på en ansvarsfuld måde ved at bruge kondom! At du ønsker at supplere med f.eks. p-piller eller mini-piller, synes jeg også meget fornuftig. Jeg læser din besked dog også sådan, at du døjer med kraftige menstruationssmerter, som hormonbehandlingen jo også kan lindre. Super godt, at du allerede har taget initiativ til at få talt med din mor og læge om de forskellige muligheder, så er dialogen skudt i gang. Men jeg kan forstå, at din mor er bekymret for hormonbehandlingen...
Du er 16 år, hvorfor du faktisk er juridisk myndig i forhold til sundhedsloven. Det betyder, at du med den rette information fra din læge faktisk selv må træffe beslutninger vedrørende dit helbred. Lægen må således rådgive dig uden at informere dine forældre, men skal man i gang med en behandling, så skal forældrene (i hvert fald i tilfælde af prævention/hormonbehandling) involveres. Så kan dine forældre jo stadig synes, at du ikke bør få behandlingen, men i sidste ende er det din beslutning.
Jeg vil anbefale dig at tale med din læge om dine tanker og ønsker i forhold til prævention samt om din bekymring i forhold til din mor. Så kan i eventuelt have en ny samtale efterfølgende, hvor din mor også er med. Det vil sige, få din læge med på banen, så Finder I forhåbentlig en god løsning for alle i fællesskab.
Venlig hilsen, Tatjana
Læge