Prævention
brevkassespørgsmål af
Mie
16 år
Hej CH! :) Jeg skal snart have min første gang. Jeg vil gerne, det er slet ikke det, men jeg er stadig ret nervøs over det. Ham jeg skal være sammen med har haft s*x et par gange før ved jeg. Han ved godt at det er min første gang, men alligevel er jeg bange for tanken om at jeg kommer til at gøre noget forkert. Og hvad gør man med prævention? Tror at det er sådan at man skal have en recept på p-piller. Hvad gør jeg så? Skal jeg bare sørge for at kondomet sidder godt på eller skal jeg få de p-piller så jeg er sikker på der ikke er en risiko for at blive gravid? Eller skal jeg købe en graviditetstest og skal man være en bestemt alder for at købe graviditetstesten? Er virkelig lost som i kan høre??!! :') HELP

Svar:
Hej Mie,
Hvor dejligt for dig at du skal have din første gang, her er et par lægelige råd: -
Brug altid kondom når du ikke har en helt fast partner. Kondomet beskytter mod graviditet OG seksuelt overførte sygdomme. Det gør p-pillerne ikke, og da P-piller er en hormonbehandling skal det udskrives hos din egen læge, og visse krav skal være opfyldt.
Der er ingen grund til at købe en graviditetstest, men alle kan købe én i et supermarked.
Husk at tale med din partner om dit behov, fx. at han tager det langsomt.
Tjek evt. Sex&Samfund for mere viden om den første gang. De har skrevet en super god artikel, som du finde her https://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/foerste-gang :)
Hilsen lægen