Porno og kæreste
brevkassespørgsmål af
Julie
18 år
Hej brevkasse!
Jeg er en 18 årig pige der har en kæreste på nu andet år. Vi har det super dejligt sammen og er helt vildt glade for hinanden. “Problemet” er at jeg får det vildt dårligt over han ser porno... Ved godt det lyder virkelig plat og alle mennesker ser porno. Når han forlader rummet for at gå på toilet har jeg før tjekket hvad han har set. Ved godt det er mærkeligt og ikke okay, og jeg ved virkelig ikke hvorfor jeg gør det.. Måske fordi jeg er bange for han tænder på alt muligt andet end mig ... Ved godt der nogen gange er forskel på hvad man tænder ved porno og i virkeligheden, men jeg mister helt lysten til sex af at jeg ved han har set alt muligt med andre piger..
Er det mærkeligt at jeg har det sådan? Eller er jeg for mærkelig ..?
Hilsen en forvirret pige ..

Svar:
Kære du
Jeg tænker absolut ikke, at du er mærkelig, eller at det er mærkeligt, at du har det sådan. Jeg tror hverken, at du er den første eller sidste kæreste, som kan blive nervøs for at skulle leve op til det urealistiske billede, som præsenteres i porno.
Jeg tænker dog samtidig, at du har ret i, at der kan være store forskelle på, hvad man tænder på i porno, og hvad det er, som man tænder på i virkeligheden. For nogle kan det f.eks. være, at porno handler om noget rent fysisk, mens sex også er følelser og kærlighed og omsorg, og at det som føles godt og som tænder en i de to situationer, derfor er vidt forskelligt.
Men i bund og grund så ændrer det ikke på den usikkerhed, som du føler, og derfor tænker jeg, om det ikke kunne være en rigtig god idé at snakke med din kæreste om, hvordan du har det? Jeg tænker i hvert fald, at det her ellers er noget, som kan skabe til afstand mellem jer, og som også lige nu får dig til at gøre nogle ting, som du ikke har det så godt med, f.eks. at tjekke hvad han har set og sådan. Måske det derfor ville være bedre at få det ud i det åbne, så det er noget I kan snakke om og arbejde med uden, at det skal blive en situation, hvor han ikke må se porno, eller hvor du skal gå og holde de her tanker for dig selv?
Jeg håber, at du har mod på at vende det med din kæreste, og at I kan finde et fælles ståsted, som I begge har det godt med. Hvis du har lyst til at snakke lidt mere om det, så kig endelig forbi vores 1-1 chat. Jeg sender gode tanker jeres vej!
De bedste hilsner
Amanda