Porestrips
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej brevkasse, jeg har virkelig mange bumser og blackheads I ansigtet. Jeg vil gerne prøve at bruge porestrips fordi det ser meget effektivt ud, men jeg har læst at de også kan skade huden og gøre det hele værre. Hvad er rigtig og forkert. Jeg synes det er svært at finde rundt i. Er der noget der er bedre.

Svar:
Hej, og mange tak for dit gode spørgsmål. Jeg kan virkelig godt forstå, at det kan vær en "jungle" at navigere rundt i.
Porestrips har både fordele og ulemper. Fordelene kan være at de har som regel hurtig effekt, og kan fjerne synlige urenheder i huden. Desuden er de en billige at anskaffe og bruge. Ulempen kan dog være, at Porestrips "kun" fjerner snavs og olie fra hudens overflade. De renser ikke de dybere lag af huden, og urenheder kan hurtigt komme tilbage. Desuden kan de irritere huden hvis de bruges for ofte eller på meget følsom hud. Sidst men ikke mindst kan Porestrips faktisk udtørre huden fordi de kan fjerne naturlige olier fra huden.
Min anbefaling er, at de kan være gode til "korttidsbehandling" af uren hud, men på sigt, så bør man kigge nærmere ind i fx hvorfor man får akne, det kan være pga kosten, talg overproduktion, eller hormonelle forandringer pga alder. Du er 17 år, og der er selvfølgelig også en naturlig forklaring på fremkomst af akne. Husk at bruge fugtighedscremer, undgå for meget hurtigt optaget sukker i kosten og ellers gør brug af daglig ansigtsvask med produkter uden konserveringsmidler, så det ikke irriterer huden.
Mvh
Khaled.