Meget hovedpine
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej lægerne Jeg har vildt tit hovedpine og jeg er bange for om der er noget alvorligt galt. Jeg drikker masser af vand og så vidt jeg ved har jeg ikke nogen sygdomme, så hvad kan det så være? Det er næsten hver dag jeg har hovedpine når jeg kommer hjem fra skole og sådan har det næsten været siden sommerferien.

Svar:
Kære 14-årige pige,
Hvor er det godt, du skriver - det lyder da slet ikke rart.
Der er mange årsager til, at man kan få ondt i hovedet. Og det er bestemt for meget at have ondt i hovedet næsten hver dag. Som du selv siger, er det vigtigt, at få nok at spise og drikke. Gerne 1,5-2 liter vand om dagen. Men det lyder som om, du har styr på det.
Det kan også skyldes, at dine øjne anstrenger sig meget, når du er i skolen. Det passer med, at du får hovedpine i slutningen af skoledagen. Hvis det er bedre i weekenden og i ferier, er det nok dine øjne, der har brug for briller eller kontaktlinser. Det er helt normalt og ufarligt,men du skal have det tjekket.
Derudover kan det også skyldes, at man mangler vitaminer eller jern i blodet. Hvis du har fået menstruation og bløder en del, skal du måske til at tage nogle vitaminer og jern. Det er også ganske normalt, og det kan din egen læge tjekke for dig.
Den sidste helt normale årsag til hovedpine er muskelspændinger i skuldre og nakke. Så hvis du er øm i nakke og/eller skuldrene og spænder meget op, når du er i skole, kan dette også være årsagen. Det kan afhjælpes med nogle øvelser.
Alt i alt er det vigtigt, at du snakker med dine forældre om det og får booket en tid hos din egen læge, så I sammen kan finde ud af, hvad der er årsagen til din hovedpine. Det kan nemlig formentlig nemt klares, men det er selvfølgelig også vigtigt at få udelukket mere alvorlige årsager til hovedpinen.
Jeg håber, du kan bruge svaret og får booket en tid ved din læge. Det er ikke rart at gå rundt med hovedpine så ofte.
Rigtig god bedring og god jul,
Med venlig hilsen
Eva