Pletter sæd?
brevkassespørgsmål af
Michelle
14 år
Jeg har en sød kæreste og jeg kan mærke at vi nærmer os at skulle være lidt intime. Jeg ved at han kommer til at besøge mig flere gange i juleferien hvor vi har en masse tid og der vil jeg gerne ordne ham med hånden. Så er det jeg vil spørge om sæd pletter? For min største skræk er jo at min mor skulle opdage at jeg har ordnet min kæreste med hånden så hun må bare ikke finde pletter som hun kan regne ud hvad stammer fra. Så hvad er risikoen?

Svar:
Hej Michelle!
Ih hvor kan jeg kan godt forstå, at du er nysgerrig. Det er så spændende at nå dertil i et forhold, og jeg er glad for at du føler dig glad og komfortable med din kæreste.
Jeg forstår godt du ikke har lyst til at dine forældre skal opdage noget. Det har jo heller ikke noget med dem at gøre, så længe du har det godt.
Når det kommer til din bekymring om sædpletter, så må jeg desværre sige at sæd godt kan efterlade nogle pletter, hvis det kommer på tøj, sengetøj eller andre overflader. Risikoen for at det bliver opdaget, derimod, minimeres meget hvis du forholdsvis hurtigt tørrere af med en våd klud. Det er bedst hvis vandet er koldt, da varmt vand kan ændre konsistensen af sæd en lille smule, så det bliver lidt sværere at rengøre.
Du kan med fordel af et lille håndklæde eller køkkenrulle klar, hvis du er meget nervøs over at efterlade noget. Det er også en god idé at vaske hænder nogenlunde bagefter, så du ikke ved et uheld efterlader pletter andre steder.
Hvis du er meget nervøs om hvorvidt det skulle blive opdaget, kan du jo eventuelt tage lidt af tøjvasken den uge, så dine forældre slet ikke kommer i kontakt med det plettede tøj, klud eller håndklæde. Jeg er sikre på de heller ikke ville være kede af, at du hjalp til der 😊
Men generelt er det ikke så svært at gøre rent efter, men jeg forstår godt dit behov for at være helt sikker. Hvis uheldet skulle være ude, og du fik overset en plet som nu har sat sig, så kan lidt sæbe og pletfjerne hjælpe superfint.
Rigtig god jul og godt nytår,
Juni fra Cyberhus