Fortsættende lugt fra underlivet

brevkassespørgsmål

Fortsættende lugt fra underlivet

brevkassespørgsmål af
Bine
17 år
Oprettet 1 år 4 måneder siden

Hej, jeg har siden jeg startede i puberteten haft rigtig meget udflåd og det er de seneste 1,5 år jeg har følt det også er begyndt at lugte. Det startede nok med at jeg begyndte at bruge trussrindlæg hverdag og hele tiden pga jeg har så meget udflåd. Jeg har så fundet ud af at det kan være mere skadeligt end gavnende, jeg er næsten fuldt stoppet med at bruge trusseindlæg for at give mit underliv luft. Men det ændrer stadig ikke på mængeden af mit udflåd, det gør for drt meste bare mine underbukser våde så jeg skal skifte dem oftere. Jeg brugte også menstrutionskop i en lang periode (nok et halvt års tid tror jeg) men jeg følte at jeg fik problemer med det. Jeg har på de sidste 1,5 år været til læge med mit underliv 3 gange og er så efterfølgende kommet på stikpiller jeg skulle indtage i skeden. Det hjalp i et stykke tid efter men så vendte det tilbage til det gamle. Jeg ved ikke hvad jeg gør forkert længere. Jeg bruger jo ikke trusseindlæg længere eller menstrusionskop men bind i stedet, jeg ved dog ikke hvor ofte man skal skifte bind? Haha. Jeg bløder en lille mængde når jeg har menstruation så der kan let gå op til 7 timer før jeg skifter bind, er dette et problem? Noget andet er onani, jeg ved ikke om der er noget særligt man skal tage højde for så man ikke lugter. Jeg bruger ikke nogle værktøjer udover mine fingre, men jeg må tilstå at jeg godt kan lide at slikke mine fingre bagefter - er dette overhovedet normalt eller er det farligt? Jeg har så for nyligt fået en kæreste og vi har ikke haft sex endnu, lidt fordi jeg er bange for om han synes jeg lugter for meget. Det kan jo godt bare være at jeg har en stærk lugt dernede uden at det behøver at være farligt - det er dog lidt bekymrende når jeg ikke ved om jeg gør noget forkert. Jeg er så begyndt at bruge en intimsæbe for lidt over en måned siden, og det hjælper lidt på lugten men så føler jeg bare jeg for endnu mere udflåd som jeg jo ikke ønsker. Har du et godt råd til mig? Please :)

Svar:

Kære Bine.
Mange tak for din besked og din åbenhed til brevkassen! Jeg kan allerede nu love dig for at der er mange andre unge piger og kvinder der gennemgår det samme som dig. Ud fra hvad du beskriver så lyder det hele meget normalt og slet ikke farligt. Jeg tænker heller ikke at du gør noget forkert!

Ligesom mændene kan have meget forskellig sæd afgang, så har vi kvinder også meget forskellig mængde udflåd og med hver sin lugt (og smag). Nogle har problemer med at de næsten ikke producerer nogen udflåd og dermed kan blive "tørre" i skeden, hvilket også kan give gener særlig ved samleje, hvor andre producerer meget udflåd og må gå med fast trusseindlæg. Der er ikke noget unormalt eller farligt i nogen af delene. Det er ok at vaske sig med intimsæbe, bare ikke oftere end nogle gange om ugen og aldrig indvendigt i skeden, da det vil ødelægge dit eget "mikromiljø".

Hvis ens udflåd pludselig ændre karakter, fx lugt, udseende eller konsistens så vil jeg altid anbefale at man går til lægen og lige får tjekket at man fx ikke har fået en infektion.
Ellers lyder alt ovenstående du beskriver helt normalt, og jeg tror bare at du må accepterer at det er sådan din krop er og så finde glæden ved det!

Håber det gav lidt svar, mvh læge Julie B

JulieBs billede
Julie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål