Andre ser ned på mig pga min veninde
brevkassespørgsmål af
Den almindlige pige
15 år
Jeg har en supersød veninde som jeg er meget glad for selv om vi er totalt forskellige. Jeg er en helt almindlig pige og går almindlig klædt. Min veninde er meget smuk. Hvis ikke det var fordi hun var min veninde kunne jeg nemt falde for hende! Men hun er også meget udfordrende. Meget makeup, mange smykker, croptops, nedringede tops og bluser og push-up bh, ultrastramme bukser, om sommeren småbitte shorts så man kan se balder. Osv. Hun er også en festabe og vild med drenge og sex. Vi går meget sammen og nogen er begyndt at se os lissom en person, jeg har flere gange hørt os omtalt som "de to ludere." Selvom jeg jo er en helt anden slags person og min veninde er ikke luder! Min mor kan ikke forstå jeg kan være veninde med hende men hun er den sødeste og sjoveste og hun får mig til at grine og hun står altid op for mig og jeg kan stole på hende. Jeg har spurgt om hun ikke kunne skrue lidt ned for udtrykket men hun svarer bare noget sjovt tilbage og siger hun er som hun er. Fest og farver! Hendes forældre siger ikke noget, hun må gå klædt og feste som hun vil. Jeg vil jo ikke miste hende men er også træt af at andre lissom ser mig som mage til hende hvad jeg ikke er. Hvad gør jeg?

Svar:
Kære almindelige pige,
Tusind tak for dit brev! Det kan være virkelig kompliceret at være veninde med en, der er meget anderledes end dig selv. Det er faktisk ret normalt at have venner, der er meget anderledes, og det kan være en sund ting! Samtidig kan det skabe konflikter, når andre omkring jer sætter jer begge i en kasse, der ikke passer til jer. Rigtig mange løber ind i samme problemer som dig, så du er slet ikke alene om det.
Først og fremmest vil jeg rose dig for at stå ved din veninde, selvom din mor ikke forstår det, og du møder så meget modstand. Det kan være rigtig svært for forældre at forstå, hvad deres børn ser i deres venner, og endnu sværere at italesætte det som ung. Du lyder som en rigtig god veninde, der godt kunne tænke dig, at verden så din veninde lidt som du ser hende; omsorgsfuld, sjov og tillidsfuld. Desværre er det din venindes opgave at definere verdens ide om hende, og det kan skabe konflikter med, hvordan du ser hende.
Jeg vil give dig to råd:
Mit første råd er, at du må gøre op med dig selv om andres opfattelse skal definere dig og dem, du går sammen med. Jeg ved godt, det virker umuligt, for hvad andre siger og tænker om en kan fylde rigtig meget og have stor effekt på, hvordan man ser sig selv og andre.  Som jeg læser dit brev, så bryder du dig ikke om at blive identificeret med hende, men samtidig vil du gerne beholde hende som veninde. Dit valg kræver desværre, at du enten må vælge at se bort fra hvad andre siger, eller at du aktivt forsøger at skille dig ud, så din veninde og dig ses på forskellige måder.
Mit sidste råd er, at du må stole på, at din veninde og dig selv kan bære at blive set som nogen, der går sammen og hører sammen. Du kan ikke kontrollere hvordan verden ser dig, selvom det er enormt hårdt at blive misforstået og behandlet som noget, du ikke ser dig selv som. Som jeg læser dit brev, så ser du også op til din veninde og hendes selvtillid og udadvendte måde at leve sit liv på. Måske du kunne spørge hende, hvordan hun formår at bære det og/eller være ligeglad med hvad andre siger om hende/jer. Det kunne give dig et fingerpeg om, hvordan hun ser jer, og på den måde kan I få talt om jeres venskab, og hvordan andre ser jer. Det kan nemlig også hjælpe dig til at finde ud af, hvordan du gerne vil ses af andre, og hvad du kan gøre for at opnå det.
Jeg håber, at mit svar har givet dig lidt at tænke over. Skulle det ikke være nok, må du meget gerne skrive ind igen! Der er altid plads til at være usikker og have brug for hjælp.
Frida fra Cyberhus.