Pletblødning

brevkassespørgsmål

Pletblødning

brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Oprettet 1 måned 2 dage siden

Hej 

Jeg har i længere tid døjet med pletblødning og skriver nu til jer for jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og føler ikke at min læge gør noget. Jeg stoppede i 2016 med p-piller og fik en spiral i stedet. Dengang jeg stoppede på p-pillerne, var jeg begyndt at have nogle små pletblødninger 2-3 dage i hver anden cyklus udover menstruationen. Jeg fik så en spiral grundet blodprop i familien, men denne spiral var slet ikke god for mig. Jeg havde uregelmæssige blødninger og kraftige smerter, så den fik jeg taget ud igen efter ca. 1,5 år. Derefter valgte jeg at tage en pause fra prævention på den måde, fordi jeg simpelthen ikke havde mod på det.. Jeg blødte meget forskelligt der, og med pletblødning blødte jeg 12 dage under menstration, så jeg gik til læge og startede på minipiller men uden nogle forskel, så stoppede på dem igen. Så gik der nok et halvt år, hvor jeg så gik til læge igen, hvor nu var jeg begyndt at bløde(menstraution og pletblødning) i 30-35 dage og cirka en uge fri fra blødning, også forfra. Nu er jeg så startet på p-piller. Den første måned blødte jeg udafbrudt, som jeg også havde forventet, men det fortsat ikke efter at jeg havde min første menstration, men begyndte tilgengæld igen et par dage efter.. nu bløder jeg igen igennem hele min cyklus undtaget 3-4 dage når jeg har 8 p-piller tilbage, også starter det igen når jeg har 4 piller tilbage, jeg er dog kun igang med 3 måned på p-piller, og ved jo at man kan bløde uregelmæssig det første stykke tid, men synes bare ikke der sker noget og det er på samme måde som det altid har været. 
Jeg er blevet tjekket for kønssygdomme og fået tage celleskrab flere gange, som ikke viser noget.  Mine læge har sagt at hun godt kan se at min livmoderhals er meget skrøbelig, da nu bare skulle røre ved den, også begyndte den at bløde. 

Mit humør er meget påvirket af alt det blødning og det går udover min kæreste og mit forhold, da vi lige nu kun har sex i de 3-4 dage jeg ikke bløder.. Efter lægen sagde det med skræbelig livmoderhals, begyndte jeg også at sige til min kæreste at han skulle være mere forsigtig når vi havde sex, hvis det var noget med det at gøre, (selvom jeg ikke synes han var voldsom før) men det gør ingen forskel, og synes hellere ikke at jeg burde bløde så længe efter vi har haft sex, hvis det var af den årsag.. 
Jeg føler mig ulækker resten af måneden og har ikke lyst til at skulle være "sexet" overfor ham, han har heldigvis stor forståelse for det, men det påvirker os jo stadig meget. 

Men nu ved jeg simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.. Aftalen med lægen var at jeg skulle tage p-pillerne i et halvt år, men jeg er ved at være godt træt og ked af alt det blødning.. 
Har i nogle råd eller andet der muligvis kunne hjælpe mig?

Svar: 

Hej,

Jeg kan godt forstå din frustration. Det lyder til at dig og din læge allerede har gjort alt det rigtige, og det lyder som en god plan at se behandlingen med p-piller an i 6 måneder. Det lyder helt klart til, at det er noget, der påvirker dig meget i dit samliv med din kæreste og generelt ift humøret. Hvis du ikke synes, at der er sket nogle ændringer overhovedet efter et par måneder, synes jeg derfor også godt, at du kan allerede der tage kontakt til din egen læge igen. Det vil i sådanne tilfælde være muligt at tage en snak om muligheden for at få en henvisning til en praktiserende gynækolog, som måske kan bidrage med ny vinkel på en kompliceret problematik. Der er også andre præventionsmuligheder, som man kan prøve, så der skal helt sikkert nok findes en god løsning på det.

Mvh

Niclas, læge

Niclass billede
Niclas fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål

© Copyright 2017 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Insafe- & Daphne program