Plejforældre og tanker
brevkassespørgsmål af
Elliot
10 år
Hej jeg fyldt 10 og skal i plejfamilie jeg ikke mødt dem men kommunen siger jeg det første barn de skal prøve at ha og de kun 20 og 23 år ældre ind mig. De ser søde ud på billeder og jeg set billeder de bor på en stor gård der meget flot og så bor der andre som står for ting og lave der men tænk hvis de fibe mennnesker og jeg skal være høflig jeg ved ikke hvordan jeg bodet på mange opholdsteder og har været på børne pysk for anfald det har jeg slet ikke mere og jeg ikke ond er sød men nogen gange bliver det hele for meget i mit hovede tænk hvis de griner af mig eller slet ikke gider trøste eller hjælpe og syntes det flovt sig det højt til sagsbehandler at jeg lidt utryg er det entligt okay at holde sin sagsbehandler i hånden når jeg skal besøg dem jeg meget voksen tilknytte og søger voksen kontankt ved Dem jeg trygt ved. Hvad nu hvis jeg græder når hun går der mange ting jeg skal tænke på. Undskyld jeg staver dågli har på grund af svigt og blive misbrugt hsft svært ved at gå i skole og miste Lust synet plus skade i hjernen så prøver stav sårn jeg kan

Svar:
Kære Elliot.
Først og fremmest skal du vide, at jeg synes at det er super sejt, at du skriver om dine tanker og bekymringer her i brevkassen!
Du skriver, at du skal i plejefamilie og at du er bekymret for, hvordan du selv vil reagere, men også hvordan din nye plejefamilie er og vil være overfor dig? Det er helt naturligt at gøre sig sådanne tanker, for det er jo en stor ting, at skulle flytte ind hos en ny familie. Heldigvis skriver du, at du synes, at de ser søde ud på det billede du har fået vist - og jeg er sikker på, at kommunen og din sagsbehandler har fundet en rigtig sød familie til dig. Kommunen og din sagsbehandler har fundet den familie som de mener kan passe aller bedst på dig, også når det hele til tider kan være svært. Derfor er din nye plejefamilie også blevet godt informeret om hvem du er, og om dine tidligere oplevelser. Med hensyn til din bekymring om deres alder, så tror jeg ikke at du skal være bekymret for, at det har nogen negativ betydning- tværtimod. Måske har de netop mere tid og energi til dig, og til at I kan lave en masse sjove og spændende ting sammen og lære hinanden rigtig godt at kende. Og så synes jeg, at det lyder rigtig spændende, at de bor på en stor flot gård! Der må være mange ting i kan se og lave sammen :-)
Jeg synes dog også, at det er en rigtig god idé, som du selv skriver, at fortælle din sagsbehandler om dine tanker og dine følelser. Jeg vil love dig, at der ikke er nogle der griner af dig! Din sagsbehandler er der for at hjælpe DIG bedst videre i livet, og derfor er det rigtig vigtigt, at du fortæller hvordan du har det med det hele. Og så er jeg sikker på, at din sagsbehandler gerne vil holde dig i hånden når du skal ud og møde din plejefamilie for første gang. Og du skal vide, at det er helt okay at græde og være ked af det. Jeg er sikker på, at både din sagsbehandler og din plejefamilie forstår, at det kan være rigtig svært for dig. Og skulle der være noget du er ked af eller i tvivl om, så tal endelig med din sagsbehandler, din plejefamilie,  en god ven, en lærer - eller kom ind og chat i Cyberhuschatten. Det er rigtig vigtigt at få snakket om sådanne ting, og det er også derfor jeg synes at det er så godt, at du har valgt at skrive ind til brevkassen!
Jeg håber at du vil synes rigtig godt om din nye plejefamilie - jeg er sikker på at de glæder sig rigtig meget til at møde dig!
De bedste hilsner,
Sabrina