Plejefamilie
brevkassespørgsmål af
Kristine
13 år
Hej Jeg er en pige på 13 bor på Jylland, jeg har mange venner på Sjælland men må ikke tage over og besøge dem og kan faktisk heller ik lide min familie de skal altid være så overveskytende så, jeg ville bare høre hvad jeg kan gøre om jeg kan komme i en plejefamilie på Sjælland?

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå at du er frustreret over at være at du ikke får lov til at komme til Sjælland og besøge dine venner og samtidig at du og dine forældre har nogle vanskeligheder. At komme i plejefamilie er en lang og kompliceret process og kun den aller sidste udvej, som en kommune benytter sig af hvis et barn mistrives rigtig meget hjemme hos sine forældre og der ikke er udsigt til at det bliver bedre. Når man bliver tildelt en plejefamilie, er det heller ikke sådan at man selv kan vælge hvor og hvem man kommer til at bo hos. Så man kan i princippet ende mange steder i landet. På det jeg hører dig skrive, tænker jeg ikke umiddelbart, at det at få en plejefamilie er den rette løsning for dig. Det kan være rigtig svært at være 13 år og få det hele til at fungere derhjemme med sine forældre, der nogle gange kan syntes meget overbeskyttende og måske behandle en som et barn, når man selv syntes at man er ved at blive mere voksen.
Jeg tror den bedste løsning for dig og dine forældre i den her situation måske er at snakke lidt sammen om, at du føler, at de er overbeskyttende overfor dig, at du har brug for en længere line og til at få lov til at tage til Sjælland og besøge dine venner derovre. Hvis du syntes at det er svært at få snakket med dine forældre om, kan det være, at du har en anden voksen i dit liv fx en lærer eller en moster, som du måske kan snakke med om de ting du oplever om begrænsende. Og så kan det være at I i fællesskab kan snakke med dine forældre og at I sammen kan finde en god løsning på.
Jeg håber at du kan bruge svaret til noget. Hvis du har lyst til at snakke noget mere med os, kan du altid finde os inde på 1-1 chatten, som har har åbent man- og onsdag 14-17 og tirs- og torsdag 18-21.
Hilsen Marie