Pigens blod
brevkassespørgsmål af
Ukendt
15 år
Hej rette vedkommende. Jeg har tænkt over et spørgsmål i lang tid. Første gang en pige har sex bløder hun. Kunne dette blod være farligt hvis man kneppede uden kondom første gang? Altså hvis man kneppede imens ddt blødte første gang ville der så ske noget som sygedomme infektioner osv. Mvh Ukendte

Svar:
Hej ukendt
Det er rigtig godt du spørger når du går og tumler med spørgsmål.
Du skriver at pigen bløder første gang hun har sex. Her må jeg lige indskyde, at det er noget der kan ske, men på ingen måder er noget der altid sker.  Jeg tænker at din tanke kommer fra den forestilling at piger , som ikke har haft sex, har en særlig jomfruhinde som gennembrydes, ved første samleje. I virkeligheden er det lidt en skrøne, og vi er heldigvis blevet noget klogere i dag.
Der er ikke en hinde der dækker for pigens skede, og som penis bryder igennem. Kvinder har det der hedder en kønskrans, som de har hele livet. Kransen er bliver i puberteten smidig så en penis kan passere, men nogle vil opleve at der kan komme små rifter i kønskransen, og så er det der kan komme lidt blod. Det kan ske første gang, det kan ske 10. gang eller når man har haft sex flere hundrede gange. For nogle sker det aldrig.
Hvis så det sker at en pige bløder under sex, kan det så smitte? Det helt korte og enkle svar er ja...det kan det godt. Ikke fordi det er noget særligt blid, for det er det ikke. Det er fuldstændigt ligegyldigt om det er blod fra kønskransen, eller fra en rift i fingeren. Men hvis pigen bærer på en kønssygdom, kan den smitte via blod, men det er højest usandsynligt at det skulle ske ved en mindre blødning under sex. Til gengæld er der selvfølgelig risiko for helt "almindelig" smitte gennem eksempelvis skedesekret og sæd. Og husk at nogle kønssygdomme godt kan smitte ved anden seksuel aktivitet end samleje, så den helt enkle og sikre løsning hedder kondom. Det beskytter både mod sygdomme og uønsket graviditet.
Håber du blev lidt klogere.
Mange hilsner Pedro