Pigen på 12
brevkassespørgsmål af
Fiona
12 år
Hej jeg er en pige på 12 snart 13 her for nogle dage siden til idag har jeg været meget meget sulten lige meget hvor meget jeg spiser er jeg sulten med Det samme igen kan det være fordi jeg snart er teaanger og jeg har brug for meget mad...

Svar:
Hej Fiona
Det lyder som om du allerede selv har fat i en god teori. Det er i hvert fald utroligt normalt, at man er sulten hele tiden både op til og mens man er teenager. Når kroppen skal ændre sig så meget så hurtigt, så skal den bruge masser af energi og "byggesten", som du får gennem maden. Hvis man også dyrker sport, er det måske endda ekstra meget energi der så skal til. Det er smart, at kroppen selv kan sige, at nu skal den bruge mad. Det er selvfølgelig lidt irriterende, hvis man bare ikke kan føle sig mæt. Det kan hjælpe lidt at spise sundt, varieret og med masser af fibre, som holder længere på mætheden end fx sukker. Men det skader heller ikke med lidt søde sager engang i mellem :)
Venlig hilsen
Agnete