Pan seksuel
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej. Jeg er en 13 årig pige. Jeg er foreløbig i et forhold, jeg er lesbisk. Så altså en pige som min kæreste. Jeg er dog nysgerrig med drenge, og har f.eks sendt nudes og modtaget nudes af en dreng på snap. Senere hen er vi mødtes og snavet. Jeg har også brugt en cola flaske som træning. Skal jeg fortælle det til min kæreste eller er det normalt? Hjælp mig!

Svar:
Hej med dig,
I teenageårene er det helt normalt at være nysgerrig på sig selv og sin seksualitet. Rigtig mange eksperimenterer og gør sig både homo- og heteroseksuelle erfaringer. Det hjælper dem til at finde ud af, hvad de er til, hvem de er tiltrukket af, og hvad de tænder på.
Så det, at du har en pigekæreste, men samtidig er nysgerrig på drenge er helt normalt. Hvorvidt du skal fortælle din kæreste om det, og hvad du skal fortælle hende, er helt op til dig. Dog vil jeg sige, at de bedste kæresteforhold er dem, der bygger på gensidig tillid, ærlighed og respekt. Og det viser du hende bedst at du har, ved at være åben over for hende, og fortælle hende om det du føler og tænker, og om de oplevelser du har haft med drenge.
Måske har hun gjort sig nogle af de samme tanker og erfaringer, og forstår dig 100%. Det kan også være hun bliver overrasket, og måske forvirret, og får brug for lidt tid til at sunde sig oven på det du har fortalt. Det er helt i orden. Det må hun gerne. For hvis hun slet ikke har set det komme, så kan det godt være lidt en mundfuld for hende.
Uanset hvordan hun reagerer tror jeg dog, at du vil opleve, at hun sætter pris på din ærlighed og åbenhed. Dels fordi det viser, at du tør være sårbar over for hende, hvilket kan bringe jer tættere sammen. Men også fordi du på den måde viser hende, at du har respekt for hende, og at hun betyder noget for dig.
Jeg håber du kan bruge svaret og at du finder en vej, der passer til dig.
Mange hilsner,
Siv