Er jeg slap?
brevkassespørgsmål af
En måske slap 15-årig pige
15 år
Hej med jer, Jeg har en gang inden for den seneste uge, fået at vide af min kæreste, at han mener, at jeg er slap forneden. Han synes ikke, at han kan mærke det store til mig deroppe, med mindre det går relativt hurtigt. Jeg føler ikke selv, at jeg er slap, når jeg evt. stikker en finger derop eller river en tampon ud. Jeg har dog før fået at vide, af en anden, at jeg er meget blød deroppe, så kan det enten være derfor, eller fordi jeg er for våd, så det påvirker, hvorvidt han kan mærke mig eller ej. Jeg er også stadig rimelig ung, så det ville undre mig, hvis jeg faktisk var slap "af natur". Håber I kan forstå og besvare mit spørgsmål. Mvh en måske slap 15-årig pige.

Svar:
Hej med dig,
Det er et rigtig godt spørgsmål du stiller. Umiddelbart vil jeg tro, at svaret er nej, du er ikke slap, og nu skal du høre tre grunde til hvorfor.
1. Skeden er elastisk og kan tilpasse sig det, der kommer op i den. Den kan udvide sig, så der kan blive plads til en pik eller der kan komme et barn ud, og den kan være så sammentrukket, at den kan holde på en tampon. Når det så er sagt, så er der selvfølgelig forskel på dybde og bredde på kvinders skeder - akkurat ligesom der er forskel på længde og bredde af mænds pikke.
2. Som du selv er inde på, så er du stadig ung, og det ville være sært, hvis du var slap af natur. Men også her er der forskel på kvinder og på hvor stramme vi er. En stor del af det handler om hvordan vi er skabt fra naturens hånd. Men bækkenbundstræning (også kaldet knibeøvelser) har også noget at sige. I en alder af 15 år er det ikke så relevant for dig endnu, men jo ældre man bliver, des vigtigere er det at lave knibeøvelser - de er nemlig med til at sikre et sundt og velfungerende underliv. Og det er aldrig til skade at træne sin bækkenbund. Men jeg køber den ikke som forklaring på, at du skulle være "slap".
3. Hvor våd du bliver har helt klart betydning for oplevelsen. For jer begge. Men det er de færreste, og her taler jeg om både mænd og kvinder, der synes at man kan blive for våd. For hvis man ikke er våd nok, så bliver der for meget friktion, og så er det ubehageligt og kan ligefrem gøre ondt. På begge parter. Så for langt de fleste gælder det, at jo mere våd des bedre.
Jeg bliver en lille smule provokeret af, at det er dig, der bliver gjort forkert i det her. For det er jo slet ikke sikkert, at det er dig, den er "gal" med (hvis man altså kan sige det sådan, for er der overhovedet noget galt?). Jeg sidder nemlig og tænker, at det måske også kan være dine partnere, der har en tendens til at gå lidt for meget til den, når de onanerer, og de derfor ikke mærker helt så meget, når de så er sammen med dig. Det bliver ofte kaldet at have et "death grip" - altså hvor man holder meget stramt og hårdt om pikken, når man onanerer. Hvis man altid onanerer sådan kan det føre til, at man har brug for et meget stramt greb om pikken, før man opnår tilfredsstillelse. Hvis det er tilfældet har det altså intet med dig at gøre, og er udelukkende dine partnere, der skal øve sig i at holde mindre stramt, når de onanerer. På den måde vil de kunne opbygge mere følsomhed igen, hvilket vil kunne gøre jeres fælles oplevelse bedre - for jer begge to.
Som du nok kan fornemme er det svært for mig at sige præcis hvad årsagen er til det du oplever. Men som du nok også kan fornemme er det vigtigt for mig at understrege, at det bestemt ikke behøver at have noget med dig at gøre. Uanset hvad håber jeg i hvert fald, at mit svar har kunnet hjælpe dig lidt på vej.
Mange hilsner,
Siv