P-piller Hvornår og hvordan?
brevkassespørgsmål af
Lilli
16 år
Hejsa. Jeg har lige lidt brug for hjælp. Og håber selfølgelig du kan hjælpe mig! MEN... For 3 måneder sidden var jeg til en gynækologisk undersøgelse da jeg er 16 og har stadigvæk ikke fået min første menstruation. Hun sagde at hun ville skrive til os i løbet af måneden om jeg måtte starte på p-piller. Vi skulle hente dem den dag jeg var derinde men måtte ikke begynde før jeg ville få et svar. 1 måned efter hvor vi endnu ikke havde fået svar valgte min mor at ringe derind og spørge hvornår vi kunne få svar eller om ikke vi kunne få svar imens vi snakkede med dem. De svarede bare at der ville komme en e-mail i løbet af ugen. Det gjorde der ikke. Nu er det 1 måned siden min mor ringede derind. Så nu magter vi ikke at vente mere. Jeg er begyndt på p-piller i dag... Stadig uden svar fra gynækolog om jeg må starte på dem. Er det en meget dårlig idé at jeg er begyndt på dem uden et svar? Min mor har givet god for det da vi ikke vil ringe ind mere og spørge efter det. Hvis jeg bliver syg af dem hvad skal jeg så gøre? Hvor syg kan jeg blive af det? Og kan jeg i værste fald dø af det? Hvilken slags sygdom kan jeg få af dem? Har brug for hjælp til de spørgsmål og håber du kan svare på dem sådan jeg kan falde til ro.

Svar:
Hej Lilli
Mange tak for din henvendelse, jeg kan godt forstå din usikkerhed. Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg ikke synes, du bør tage p-piller, uden at din læge har sagt god for det. P-piller er en kombination af hormoner, der har en række virkninger på kroppen, og i visse tilfælde kan anvendelsen af p-piller øge risikoen for bl.a. blodpropper.
Derfor er det vigtigt, at lægen får en grundig sygehistorie og laver en undersøgelse, før p-piller eventuelt kan ordineres. Det er ligeledes vigtigt, at man går til regelmæssig kontrol hos lægen, når man får p-piller, første gang allerede 3 måneder efter opstart og herefter som udgangspunkt 1x årligt.
Den hyppigste årsag til at få p-piller er jo at beskytte sig mod graviditet, når man er seksuel aktiv. Når du endnu ikke har fået din første menstruation, er kroppen som udgangspunkt ikke helt udvokset endnu, og du vil derfor ikke kunne blive gravid. Der kan være andre årsager til opstart af p-piller, f.eks. akne, men det er uhensigtsmæssigt at bruge p-piller før din menstruation er gået i gang og er blevet regelmæssig.
Nu kender jeg ikke årsagen til, at du ønsker at starte på p-piller allerede nu, og jeg kender hellere ikke din sygehistorie og dermed din risiko for eventuelle bivirkninger til p-pillerne, men igen - jeg fraråder dig at tage p-piller uden at din læge har ordineret det! Din krop bør have mulighed for selv at modne/udvokse, og det gør den bedst ved, at den uforstyrret får lov til at danne de hormoner, der efterhånden medfører menstruationen. Lad mig også lige pointere, at der som udgangspunkt slet ikke er noget forkert i, at du endnu ikke har fået din første menstruation.
Det er meget forskelligt fra pige til pige, det er faktisk normalt at få menstruation helt fra 9 til 18-års alderen, så der er lidt tid endnu. Ofte får pigerne i samme familie deres første blødning i nogenlunde samme alder, så måske har din mor og andre kvinder i din familie også fået deres menstruation efter 16-års alderen?
Generelt kan p-piller give en del bivirkninger, herunder vægtøgning, uren hud, brystspænding, kvalme, hovedpine og som tidligere nævnt en øget risiko for blodpropper. Blodpropper kan være mere eller mindre farlige, alt efter hvor i kroppen de sidder, og i helt alvorlige tilfælde kan de også medføre døden. Derfor er det så vigtigt, at man sammen med sin læge så godt som muligt finder ud af, om man i forvejen har en øget risiko for at danne blodpropper - f.eks. fordi man tidligere har haft en blodprop, der er en tendens til blodpropper i familien eller fordi man er overvægtig eller har sukkersyge. I disse tilfælde vil man fraråde brugen af p-piller og anbefale anden prævention. I nogle tilfælde kan p-piller også give en lille øget risiko for brystkræft.
Jeg håber, at ovenstående har givet dig svar på dine spørgsmål. Jeg synes, at du skal kontakte din læge og bestille en ny tid til at få talt om behovet for p-piller på nuværende tidspunkt.
Vh Tatjana