Amfetamin mod ADHD
brevkassespørgsmål af
Mike
17 år
Hejsa. Jeg har været på besøg hos en kammerat som har fået diagnosen ADHD, hvilket jeg også selv har. Da jeg var ude på toilettet så jeg at han havde et lille pilleglas hvorpå der stod “Amfetamin”. Jeg spurgte ham om det var amfetamin, og han sagde ja, det får han mod sin ADHD. Jeg har slet ikke forstand på medicin/stoffer men jeg har prøvet at sniffe amfetamin 3 gange, hvor jeg blev endnu mere hyperaktiv og frisk, som ikke for mig i hvert fald var særlig godt, når jeg i forvejen kæmpede med netop det. Så det gør jeg ikke mere. Mit spørgsmål lyder, bliver amfetamin virkelig udskrevet mod ADHD? Mvh. Mike

Svar:
Hej Mike
Tak for dit spørgsmål
Det kan godt passe at din kammerat har fået udskrevet amfetamin mod ADHD.
I de fleste tilfælde af ADHD vil man starte i behandling med Ritalin. Ritalin virker på samme måde som amfetamin.
De er begge såkaldt centralstimulerende stoffer, der virker på hjernens opmærksomhedscentre, og det kan være til gavn for personer med ADHD for at dæmpe de symptomer man kæmper med.
Medicinen kan af nogle opleves at give ro, og af andre at gøre dem mere hyperaktive.
Der findes nogle flere former for medicin, der virker på samme måde, men det kan være forskelligt hvad der virker bedst for den enkelte. Og det er ikke alle der har gavn af den slags behandling
Som du selv skriver, så oplevede du at blive hyperaktiv ved at sniffe amfetamin. Det er fordi det kan være forskelligt fra person til person hvordan man reagerer på den slags medicin eller stoffer. Det er ikke sikkert du ville opleve det på samme måde hvis du fik udskrevet det som medicin og fik det i en kontrolleret dosis.
Så i nogle tilfælde kan man altså godt komme i behandling med Amfetamin og andre amfetaminlignende midler.
Men det er vigtigt at slå fast, at det er vigtigt at behandlingen foregår i tæt samarbejde med en læge, og at man ikke selv eksperimenterer med det.
Hvis du overvejer om du selv har brug for behandling, kan du sagtens snakke med din læge om det.
Uanset hvad, så vil jeg ikke anbefale dig at sniffe amfetamin eller tage andre stoffer, da det kan være meget skadeligt for dig - men du lyder meget fornuftig, så det er jeg helt sikker på, at du godt ved ;)
De bedste hilsner
Johanne fra Cyberhus