P piller

brevkassespørgsmål

P piller

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 2 år 1 måned siden

Hej, jeg går lidt og overvejer om jeg skal på p-piller, da jeg har voldsomme smerter når jeg har min mens og jeg har hørt at p-piller kan hjælpe på det. Men jeg er lidt i tvivl om, om man skal have en gynækologisk undersøgelse inden?

Svar:

Hej med dig

Tak for dit spørgsmål.

Det var da en god overvejelse med p-piller hvis du har kraftige smerter under din menstruation. Hvis du gerne vil starte på p-piller skal du kontakte din læge. Han eller hun vil fortælle dig om virkningen og evt. bivirkninger til p-piller samt måle dit blodtryk og spørge lidt ind til din livsstil og om du fejler noget.

Det er ikke nødvendigt med en gynækologisk undersøgelse for at få udskrevet p-piller. Men det kan være at din læge tilbyder dig at du kan få lavet en gynækologisk undersøgelse alligevel, idet du har smerter i forbindelse med din menstruation - men det er dit eget valg om du har lyst til at få lavet en gynækologisk undersøgelse.

Der er mange som lider af smerter under menstruationen, og oftest skyldes det ikke at man fejler noget. Menstruationssmerterne kan for mange afhjælpes med alm. smertestillende som panodil og ipren, men hvis det ikke er nok kan p-piller være en god idé - og p-piller virker jo desuden også som prævention.

Jeg håber, at du kunne bruge mit svar.

Bedste hilsner,

Emilie

Læge

EmiliePis billede
Emilie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål