Overvejelser om at skifte gymnasium
brevkassespørgsmål af
Helena
17 år
Hejsa, som titlen fortæller så handler mit dilemma om et muligt gymnasieskift. Jeg er en 17-årig pige som går i 1.g og er næsten færdig, da jeg skal til eksamen og årsprøver her i løbet af de næste to uger. Det gymnasium jeg går på er i en by, jeg flyttede til her for et år siden, så jeg kendte intet til personerne herhenne eller noget som helst omkring denne by. I grundforløbet havde jeg en virkelig god klasse, jeg fik en masse gode venner ret hurtigt, men jeg tror også, at jeg var lidt naiv på en eller anden måde. Jeg var super, super glad og egentlig rimelig tilfreds med det hele. Men efter grundforløbet ændrede det sig så en del. Jeg valgte en anden retning end mine veninder fra både min og de andre grundforløbsklasser, og jeg kendte ikke rigtigt til dem i mine nye klasse. Jeg har fået et par rigtig gode veninder, og vi havde det allesammen virkelig godt i starten, men grundet nogle problemer med den ene venindes attitude i vores gruppe, er vi blevet lidt splittet. Jeg har stadig nogle gode veninder og snakker udmærket med de fleste i klassen, men vi har bare ikke rigtigt et godt sammenhold eller fællesskab. Vores gym består af mange piger, så i en klasse på 27 er der kun 8 drenge, som næsten allesammen er nogle røvhuller. Men det er de fleste drenge på vores gym virker det til, for de har en superiority-complex, som om de kan gøre lige hvad de vil, fordi aLlE oS piGeR viL gØrE aLt fOr dEm og alt sådan noget. Jeg er virkelig trætte af dem, så det ødelægger også fællesskabet i klassen. Oven i købet møder jeg også ret meget racisme i hver dagen på mit gym. Jeg er den eneste mixed person, da jeg er halv iransk og halv dansk, og det kan være virkelig ubehageligt. Jeg hører tit forskellige racistiske kommentarer, får underlige og kritiske spørgsmål til min nationalitet og ethnicitet, osv, og generelt føler jeg, at jeg har ansvaret for at skulle forsvare den minoritet jeg falder i, og endda også en hel del andre minoriteter, bare fordi andre ser det som om jeg også repræsenterer dem. Dette oplever jeg både fra elever og lærer, hvilket forværrer det yderligere. Og vi har også en kostskole på mit gym, så det er bare endnu værre med deres traditioner og adfærd. Hovedsageligt er det racismen som virkelig får mig til at tænke om jeg burde skifte gym, men det sociale skubber mig bare endnu mere. Jeg har selvfølgelige de venner, som jeg vil beholde, og som jeg vil have svært ved at forlade, men jeg tænker bare på, om ikke jeg ogs’ kunne få nogle gode venner på et andet gym. Jeg er også bange for at skuffe mine forældre ved at ville skifte gym, da jeg ved, at de har gjort meget for at få mig på det gym, jeg går på nu. Jeg ved bare ikke, hvad jeg skal gøre. Nå, men det var dejligt at få det ud, så jeg håber i kan hjælpe på en eller anden måde :)

Svar:
Hej Helena,
Jeg kan godt forstå, at er må være svært og at det er noget du gør dig en masse tanker om. Jeg fornemmer at det er sammenholdet  og fællesskabet samt den racismedel, som er det, som fylder mest hos dig og derfor også det mit svar vil koncentere sig om. Jeg vil igennem mit svar komme med fordele og ulemper ved de forskellige emner og kan derfor ikke komme med et facit på, hvad du skal vælge.
Jeg kan godt forstå, at du ønsker at der et godt sammenhold i klassen, det tror jeg de fleste vil ønske sig. Det tager tid at opbygge et godt sammenhold i en klasse. Dette kan bl.a. skyldes at man først skal lærer hinanden at kende og føle sig tryg i relationen, så man også tør at fejle overfor hinanden. Det kan godt tage tid for det kræver oftest at det er hele klassen, som har lyst til at være en del af det fællesskab og opbygge et stærkt sammenhold. Det er ikke noget man kan gøre alene. I og med at gymnasiet er blevet lavet om, så man starter på et grundforløb og først derefter får man sin stamklasse, så betyder det, at man igen skal lærer sine nye klassekamerater at kende, hvis det ikke er de samme fra grundforløbet. Det tager også tid at finde sig til rette i en ny klasse og derfor kan det godt tage længere tid at opbygge et sammenhold og fællesskab.
I forhold til at skulle skifte gymnasium, kan jeg desværre ikke sige om det er det rigtige at gøre. Det er ikke sikkert, at den nye klasse du vil starte i, har et bedre sammenhold end det du kommer fra nu. Det kan også ske, at den nye klasse har et ringere sammenhold eller at det er svært at danne nye relationer der. Jeg synes det er en vigtig overvejelse du skal gøre dig, især når du nævner, at du har nogle gode venner på dit nuværende gymnasium.
Det kedelige svare er, at nogle gange er det ikke altid en løsning at flytte. Om det er på uddannelse eller på arbejdsmarkedet, er det ikke unormalt, at der ikke er det sammenhold man drømte om. Hvad endnu vigtigere er, så skal man aldrig vælge linje eller retning efter, hvad ens venner vil vælge. Også selvom det det betyder man skal starte på et hold, hvor man ikke kender nogen.
I forhold til den racisme du beskriver, er det naturligvis ikke i orden. Det er aldrig rart at føle man skal forsvare hvor man kommer fra eller hvem man er. Derfor vil jeg klart anbefale, at det er noget du skal gå videre med, for hverken elever eller lærere skal komme med den type bemærkninger. Hvis der er en lærer du er tryg ved, kan du  tage fat denne, ellers hvis du har mod på det, må det være en opgave for rektor. Jeg kan godt forstå, hvis du tænker at det kan være grænseoverskridende. Måske ændrer det sig og måske ændrer det sig ikke. Jeg kan ikke love dig, at det vil ophøre, ligesom jeg heller ikke kan love dig, at det vil være anderledes på et andet gymnasium. Men at sige tingene højt til et andet menneske kan gøre meget og give en oplevelse af, at man står op for sig selv. Men det er dig selv, som skal mærke efter, hvad der føles rigtigt for dig, om det enten er at skifte gymnasium eller give din nuværende skole en chance mere.
Jeg håber du har bruge mit svar og du er naturligvis velkommen igen, hvis der skulle opstå nye spørgsmål.
Vh. Anja