Overtænkning
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej jeg har været igennem en masse ting som mine forældre er skilt jeg har skiftet arbejde været til sygolog og andre ting
jeg har længe over tænkt alt jeg kan ikke vaske hænder uden at føle jeg skal vaske vandhanen efter fordi jeg åbnede hanen med beskidte fingre jeg kan ikke få mig selv til at onanere fordi hvad nu hvis jeg har sæd på fingrene så går jeg på toilet og rør brættet og så kommer der en pige og så tænker jeg hun bliver gravid
jeg skal vaske fingre konstant
det går også ud over mit arbejde jeg har så mange spørgsmål hele tiden om alt muligt hvis jeg Rør ved noget beskidt
før havde jeg en kæreste og fik det helt dårligt fordi så kiggede jeg på en pige og så tænkte jeg på en og det sagde jeg jo til hende hele tiden det Ødelagde vores forhold
det værste er det med mit sæd føler det er over alt og det er i mit hoved konstant
er ked af det for det meste men vil ikke spørge om hjælp fordi jeg føler mig så mærkelig og dum
kan der ske noget ved alt det eller skal jeg bare prøve at glemme alle mine tanker på forhånd tak for svar

Svar:
Hej.
Tak for dit brev. Det er meget sejt at du deler dine bekymringer her og jeg skal prøve at svare dig, så godt jeg kan.
Når jeg læser dit brev, så ser jeg tegn på at du bekymrer dig rigtig meget om du er ren. Og du har et beov for at vaske fingre ofte - altså, holde dig ren. Når vi får et behov for at vaske fingre hele tiden eller har mange bekymringer eller spørgsmål, så er det et forsøg på at få noget kontrol over vores liv. Måske for at opveje en usikkerhed vi har i os. Du nævner at dine forældre er blevet skilt og du har gået til psykolog. En skilsmisse kan virke meget ukontrollérbar for det barn eller de børn, der er en del af familien. Det er en forældrebeslutning. Som barn eller ung kan du ikke rigtig gøre noget og det kan skabe en følelse af utryghed Og den følelse kan godt dukke op igen, når vi oplever mangel på kontrol eller bliver utrygge senere i livet.  Du skal i hvert fald ikke føle dig dum eller mærkelig. Alle mennesker har behov for at føle, at de har en vis form for kontrol med deres liv. Og ikke mindst føle sig tryg. Det er meget normalt. Dog lyder det til at det i nogle situationer kommer til at styre dit liv. Og det er noget du skal være opmærksom på. Måske har det taget overhånd? Måske er det derfor du for det meste er ked af det? Det kan nemlig være meget udmattende at skulle vaske hænder hele tiden og tænke over om noget nu kan være beskidt eller at dele alle sine tanker og spørgsmål med andre. Det må være udmattende for dig tænker jeg. Så hvis du på nogen måde føler at disse tanker styrer dig, så har du brug for at tale med nogen om det. Nu nævnte du selv, at du har gået til psykolog før, så det er ikke helt fremmede for dig. Måske du kunne overveje det igen, for at finde ud af hvad der ligger bag dit behov for at vaske hænder hele tiden osv. En psykolog vil helt sikkert kunne hjælpe dig med andre strategier, når dit behov for denne renlighed og kontrol opstår. Hvis du ikke helt føler at det er der du er nu, så kan du forsøge at aflede dine tanker hver gang du får lyst til at vaske hænder eller du føler dig beskidt. Lad tanker være tanker - lad være at handle på dem. Men accepter stadig at de er der. Jeg har læst at mindfulness øvelser kan være en meget konkret aktivitet, der kan hjælpe med at få skiftet fokus. Måske det var en idé.
Når nu du har haft modet til at dele dine bekymringer her, så håber jeg at du tager det mod med videre og vil dele dine tanker med dine nærmeste. Jeg er sikker på at de heller ikke vil synes du er dum eller mærkelig.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Mvh. Lisa