Åh nej
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej
Jeg har 2 vigtige spørgsmål. 1. Jeg har onaneret hved at putte en finger op i mig selv. Har jeg så mistet min mødom? Det vil jeg virkelig ik endnu. 2. Jeg har og taget min tanbørste op uden kondom på, bliver jeg så syg eller sådan noget? Jeg er altså lidt bange😣
Hav en god dag😇

Svar:
Hej med dig.
Det er godt du skriver og spørger, når du er bekymret.
Spørgsmål 1: Nej, du har ikke mistet din mødom ved at stikke en finger op i skeden. Man kan faktisk ikke miste ens mødom, selvom der er mange, der tror det og snakker om det. Ens mødom er nemlig en tynd, elastisk slimhindefold, som sidder i skedens indgang. Den forsvinder ikke eller springer ikke på noget tidspunkt, så man kan ikke miste den.
Spørgsmål 2: Jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret for, om du kan blive syg af at have stikket din tandbørste op. Nu ved jeg ikke hvilken vej, du har vendt tandbørsten, men der kan sidde bakterier og tandpasta rester på tandbørsten, som ikke nødvendigvis er super godt at få op i skeden. Jeg kan forestille mig, at det kan skabe noget ubalance i skeden, hvis man er uheldig, som så kan føre til svamp. Så hold øje med, om du bliver irriteret forneden, at det pludselig klør eller svier, for det kan være tegn på svamp. Hvis du ikke har brugt tandbørsten længe, så er der nok ikke stor sandsynlighed for at der er bakterier, der kan irritere skeden, men hvis du vil bruge den igen, så vil det være en god idé at bruge kondom på den.
Jeg håber, at det var svar på dine spørgsmål
Mange hilsner
Laura