Overfølsom, overreagerende
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hejsa, Jeg har observeret at jeg desværre oftest har en voldsom overreaktion på små situationer, og at dette 9/10 gange går ud over mine nærmeste - og specielt min kæreste. Så sent som igår røg vi ind i en konflikt da vi skulle spille LoL. Vi har snakket om det efterfølgende - jeg blev sur og derfor mega ked af min reaktion. Det er ofte ved små konfliker at jeg kan blusse op. På arbejde skal der heller ikke særlig meget til før kunder eller kollegaer får ‘trådt mig over tæerne’ - og det påvirker mig sku at skulle gå og være så pisse negativ hele tiden. Jeg lider af en kronisk depression men er medicineret for dette. Kan der være andet i vejen med mig? Nogle gode råd til at arbejde med dette? Mvh

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Vrede kan være en voldsom følelse, som til tider kan være svær at håndtere. Jeg håber at jeg med mit svar kan lede dig på vej til at arbejde en smule med din vrede.
Du beskriver, at du ofte har en voldsom overreaktion på små situationer, og at dette ofte går ud over dine nærmeste. I den forbindelse fortæller du også, at du er blevet ked af din reaktion. Det tænker jeg er helt forståeligt – ofte, når vi ser os selv udefra og vurderer, at vi har handlet ”forkert”, så kan der let følge en følelse af skam oveni.
Derfor tænker jeg også at det er godt, at du er bevidst om, at din måde at håndtere vrede på lige nu kan være med til at skabe nogle udfordringer i dit liv. Det er dog også vigtigt at sige, at følelsen af vrede ikke er et problem i sig selv!
Vrede er nemlig en af menneskers helt grundlæggende følelser, og alle mennesker kender til følelsen, i varierende grad. Og vrede kan være med til at give os et praj om, at noget er forkert: for eksempel, at vores grænser er blevet overskredet. Så vreden kan være sund i det, at den viser os, hvad vi egentlig mener er rigtigt og forkert.
Jeg skal ikke på baggrund af dit spørgsmål kunne sige, om ”der er noget andet i vejen med dig”. Men der er forskellige ting, som jeg vil pege på, i forhold til din vrede.
Først og fremmest kan du overveje, hvorfor den opstår. Hvad er det egentlig, du bliver vred over, og i hvilke situationer sker det? Hvad er det der sker indeni dig? Er du fx ekstra psykisk presset i øjeblikket? Jeg mener, at jo bedre du forstår årsagerne til din vrede, jo nemmere vil et typisk være at håndtere den.
Der er mange strategier til at håndtere vrede. Det helt gamle råd med at tælle til 10 er faktisk slet ikke så dumt endda. Det hjælper os nemlig til ikke bare at springe direkte fra følelse til handling. Derimod giver vi os selv en chance for at overveje, hvad der i denne situation er rigtigt at gøre. Og det er bestemt ikke altid rigtigt at give efter for vreden, og fx skælde ud på andre. Nogle gange viser det sig, at det faktisk er den bedste løsning for både os selv og dem omkring os, at vi siger ”pyt”.
Som det sidste vil jeg vise dig en rigtig god artikel, som jeg tror ville gavne dig at læse: https://mindhelper.dk/svaere-foelelser-og-tanker/vrede/ . I slutningen henviser artiklen også til både headspace og BørneTelefonen, som er gode ressourcer til at snakke med nogen om at være vred.
Jeg ønsker dig alt held og lykke og sender en krammer med på vejen.
Kærlig hilsen Jeppe