Sirene på tlf. med sirene panik
brevkassespørgsmål af
Aksel
17 år
Hej Cyberhus Jeg er nær ved at gå i spåner, jeg har lige fundet ud af at sirenerne også bliver testet over telefonen i år. Jeg er bange for at jeg ud af panik ødelægger min telefon hvis jeg glemmer at det også sker over telefonen. Jeg er svært bange for sirener og har dårlige oplevelser med dem... Hvad fanden gør jeg, og hvorfor kan det ikke slåes fra i særlige tilfælde, hvor der er større chance for at det skader, end gavner?

Svar:
Hej Aksel
Ja, det kan jeg godt se er en noget svær situation. Ingen tvivl om at der vil være mange der bliver overraskede i dag kl. 12, men det bliver selvfølgelig ekstra svært, når du er bange fir sirener.
Man kan ikke afmelde sirenen, fordi den netop har til formål at sikre at alle får besked, hvis der er fare. Det er jo virkelig smart, at man ikke bare bliver gjort opmærksom på at der er fare, men at man via sin mobil med det samme får besked om hvad faren er, og hvad man skal gøre.
Så selvom det kan være ubehageligt, så er systemet lavet for at skabe højest mulig sikkerhed for alle.
Den eneste mulighed du har for at slå sirenen fra, er ved helt at slukke din mobil helt. Det løser selvfølgelig ikke helt problemet for alle andre omkring dig der ikke har slukket deres mobiler, vil modtage sirenen. Så det med at slukke fungerer reelt kun, hvis du er helt alene.
Så måske er den bedste løsning at du sætter en alarm på din mobilet par minutter i 12.00. På den måde ved du at sirenen kommer lige om lidt, så du er forberedt, og forhåbentlig ikke bliver helt så bange.
Fordelen ved ikke at slukke for mobilen, er også at du vil få en erfaring med hvordan systemet fungerer, og det kan måske hjælpe dig næste år, når den bliver testet igen, eller hvis du skulle stå i en situation hvor den lyder, og det ikke er en test.
Det kunne eksempelvis ske, hvis man befinder sig i et område, hvor der er brand, der udvikler giftig røg, og man derfor skal sørge for at komme væk.
Som sagt, så bliver du ikke den eneste der bliver overrasket, bange eller chokeret, når systemet bliver testet onsdag kl. 12, så et sidste råd kunne også være at sige din bekymring højt, til dem der er omkring dig lige inden de sker, hvis du er sammen med andre i skole, på arbejde eller andet. Så kan I hjælpe hinanden med at huske op at den kommer, og om at bevare roen når det sker.
Held og lykke med det - Pedro