Stolthed og køn
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Kan man være stolt af at være dreng eller mand? Der er mange piger og kvinder som er stolte og siger “Girl power” og kalder sig selv gudinder. Men må mænd det? Jeg synes det er sårende hvis mænd og drenge ikke må have samme stolthed som piger og kvinder.

Svar:
Kære du
Det er et interessant spørgsmål, du stiller. Jeg tænker godt, at man må være lige så stolt af at være en mand, som man må af at være en kvinde. Det kan være, at der lige nu er særligt meget fokus på kvinders ret til at være stolte af deres køn, men jeg tænker ikke, at det nødvendigvis behøver at være på bekostning af mænds stolthed over deres eget køn. Det mandlige køn og det kvindelige køn bør opfattes som ligeværdige, selvom de er forskellige.
Der findes også mange forskellige måder at være mand på - ligesom der også findes mange forskellige måder at være kvinde på. Nogle mænd vægter karrieren højt, mens andre mænd vægter familielivet højt. Og deres liv vil formentligt se meget forskellige ud, selvom de begge er mænd. Så derfor vil der også være mange forskellige ting at være stolt af som mand. Derfor er det vigtigt at huske på, at selvom stoltheden over ens køn måske bliver anfægtet, er vi alle som udgangspunkt mennesker med hver vores individuelle kvaliteter, som vi kan være stolte af. Så måske man også gerne må være stolt af at være et ordentligt menneske uanset køn.
Hvis stolthed, køn og ligestilling er emner, som optager dig meget, kan jeg anbefale dig at gå på opdagelse på Institut for Menneskerettigheders hjemmeside her.
De bedste hilsner
Marie